Interviu acordat de doamna mediator Katalin Kibedi mediatorului Nicolaie Dediu


N.D.-Buna seara doamna
cu privire la alegerea de catre mediatorul autorizat activ a domeniilor in care acesta doreste a practica. Avand in vedere ca acest comunicat este semnat de dumneavoastra, indraznesc a va cere lamuriri suplimentare sub forma unui mic interviu, pe care am sa-l public pe blogul meu.
K.K. Cu cea mai mare placere.Va multumesc pentru interesul manifestat si pentru ajutorul oferit în înțelegerea concepției privind tablourile, precum si alte forme de informare a persoanelor interesate în apelarea la serviciile unui mediator, fiindu-ne de ajutor orice observație menită să îmbunătățească aceste tipuri de informare.
N.D.-Care credeti ca vor fi avantajele alegerii de catre mediatorii autorizati activi a domeniilor in care doresc sa-si desfasoare activitatea?
K.K.- Ca urmare a discuțiilor din cadrul Consiliului de Mediere s-a apreciat că, pe lângă reactualizarea anuală a tabloului, care conține atât mediatorii care exercită efectiv profesia, cât și pe cei care nu au cerut autorizarea în acest sens,respectiv și pe cei care au cerut suspendarea, este necesar să se întocmească tipuri de tablouri care să fie instrumente utile și facile de evidență a mediatorilor, cu date de contact precizate chiar de către aceștia și care să asigure un acces facil al celor interesați la locul în care poate fi găsit mediatorul cel puțin pentru prima fază a informării.
N.D.-Se urmareste in viitor ca mediatorii sa fie specializati pe anumite domenii?
K.K.- Având în vedere specificul unor tipuri de conflicte, dincolo de ceea ce se va decide cu privire la ce înseamnă specializarea mediatorilor și condițiile în care va avea loc aceasta, s-a apreciat necesar să se întocmească tablouri speciale pentru diferite autorități, care au obligația de afișare potrivit Legii 192/2006., și-anume: instanțe, parchete,poliție, primării, prefecturi, inspectorate, școli, agenții etc. Ținând cont însă, că nu fiecare mediator dorește să ofere servicii de mediere în orice tip de dispută, de ex. nu dorește să fie chemat într-un conflict de cartier, care a degenerat în violențe; consideră că nu poate respecta principiul neutralității în anumite tipuri de conflicte, care implică aspecte de discriminare; nu se pricepe deloc în domeniul în care a apărut conflictul si apelarea la un specialist nu i se pare suficientă pentru o mediere reusită sau orice alt motiv pentru care nu doreste să figureze pe tabloul pus, de ex. la dispoziția parchetelor, pentru a nu-i pune pe cei care îndrumă părțile să apeleze la un mediator și mai ales pe cei care apelează la un mediator, în situația neplăcută de a fi refuzați pentru motivele expuse și nevoiți să caute un alt mediator, s-a dovedit mai utilă o selecție făcută chiar de către mediatori, în acest sens.
N.D.-Mediatorii care nu trimit domeniile de specializare in care doresc sa-si desfasoare activitatea vor fi dezavantajati fata de cei care trimit?
K.K.- Apreciem că această selecție, lăsată la însăși latitudinea mediatorilor, nu poate avea consecințe nedorite, iar dacă ele se vor semnala totuși, pot fi corectate cu prilejul reactualizărilor trimestriale la care s-a angajat CM. În ce privește tabloul pentru instanțe, s-a urmărit tot interesul justițiabililor de a identifica mediatorul potrivit în raport cu tipul de litigiu pe care îl au șținând cont de ramurile mari de drept și secțiile specializate ale instanțelor. În ce privește mediatorii, decizia de a preciza aceste domenii, le aparține și este bine dacă opțiunile formulate nu vor constitui un subiect de atac între mediatori, fie în sensul ironizării, fie în cel al desconsiderării sau în orice mod care ar afecta imaginea generală a acestui corp profesional, din cele mai eclectice și-n consecință, oricum greu de sudat și de ridicat la un rang pe care toți trebuie să ni-l dorim.
N.D.- Daca aceste intrebari nu au avut rolul de a clarifica anumite aspecte ale acestui comunicat, puteti  aduce in completare alte aprecieri?
K.K.- Nu văd ce dezavantaje ar putea resimți un mediator pentru că nu este căutat într-un tip de conflict pe care nu dorește, de fapt să-l medieze, iar avantajul de a trece toate domeniile poate că ni-l vor mărturisi cei care acceptă să medieze în orice tip de conflicte, în mod cert e un câștig ca experiență.
  O ultimă concluzie : întrucât medierea e un serviciu pe care îl oferă corpul profesional al mediatorilor, persoanelor care apelează la ei, este firesc să oferim acele tipuri de informații care au caracteristicile unui acces facil și la îndemâna oricărei persoane care caută prima informație necesară, repectiv unde găsește mediatorul, din moment ce instanța i-a recomandat să încerce soluționarea litigiului prin mediere.
  Instanțele au obligația de afișare a tabloului, dar care tablou? Cel publicat în monitor, care va conține peste 1500 de mediatori și numărul e în continuă creștere? Cât de mare să fie suprafața pe care instanțele pot să ne-o pună la dispoziție pentru un tablou de o astfel de mărime? Limitarea doar la afișarea mediatorilor din acel județ, fără ca justițiabilii să poată avea acces  la tabloul general, n-ar ridica problema concurenței neloiale? Accesul doar prin accesarea evidențelor informatice nu-i prejudiciază pe cei care nu au posibilitatea accesării unui calculator sau nu știu s-o facă ?l  
  Acestea și altele au fost problemele la care s-au identificat soluții de simplificare a evidenței, dar cu trimitere expresă la locurile unde pot fi regăsiți și alți mediatori, respectiv editarea de broșuri care să se păstreze la registraturile instanțelor și care să servescă informațiile necesare și la instanțele care nu au info chioșcuri, respectiv vor fi la dispoziția persoanelor care nu au priceperea de a accesa informațiile electronice.
N.D.-Va multumesc pentru faptul ca ati avut rabdarea si bunavointa  sa clarificati anumite aspecte referitoare la acest comunicat.
K.K.-Si eu va multumesc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu