Mediator...Răzvan Cîtu este mediatorul bistriţenilor

Spune că problemele oamenilor  rezidă din faptul că aceştia nu stăpânesc exerciţiul discuţiei. De aceea, este convins că acolo unde sunt doi oameni este nevoie de un mediator.
În termeni simpli, Răzvan Cîtu este omul care îi ajută pe bistriţeni să îşi spună problemele şi să găsească soluţiile de care au nevoie pentru a le rezolva. O face cu multă răbdare, profesionalism, pasiune şi, mai ales, cu mult drag. „A fi mediator presupune să ai abilităţi de comunicare, de relaţionare şi de psihologie. Mediatorul, spre suprinderea multora, este foarte pragmatic. Nu vorbeşte despre orice. Se axează strict pe problemele care au cauzat un conflict şi caută, asemeni unui câine de vânătoare, cauzele care le-au generat, astfel  încât oamenii să poată să le rezolve. Un mediator nu oferă soluţii, dar îi ajută pe oameni să se înţelagă între ei", explică Răzvan.
A auzit de mediere de la televizor
Meseria pe care o practică, şi despre care afirmă că îi dă sentimentul împlinirii profesionale, a descoperit-o din întâmplare. „Urmăream o  emisiune televizată în care era intervievat un mediator. Ideea de înţelegere reciprocă, de găsire a unor soluţii comune şi de comunicare au fost elementele care m-au atras spre acest domeniu. La momentul respectiv am simţit că se potrivea structurii mele. N-am înţeles, însă, ce înseamnă cu adevărat medierea decât după ce am trecut prin asta", îşi aminteşte Răzvan. Acesta mai spune că nu şi-a imaginat niciodată că va deveni mediator, dar este sigur că alegerile sale dinainte de acest moment l-au pregătit pentru această meserie. „Când eram mic, îmi doream să fiu sportiv de performanţă. Făceam handbal de performanţă, dar, pentru că era o perioadă în care nu prea găseam sprijin financiar pentru a performa, am ales să îmi evaluez viitorul. Aşa am decis să las sportul şi să iau mai mult cartea în braţe. Nu a fost o decizie uşoară, mai ales că performanţa sportivă a fost visul meu", rememorează Răzvan. Sportul l-a familiarizat cu disciplina, perseverenţa şi rigurozitatea, trei calităţi de care profită din plin în actuala meserie de mediator. Din practică, Răzvan a înţeles foarte bine care sunt lipsurile societăţii contemporane. „Problema stringentă a românilor este că nu ştim să comunicăm. Există falsa idee că a spune ceea ce gândeşti înseamnă a impune. Nu avem exerciţiul discuţiei şi al comunicării. Unde există doi oameni, e nevoie de un mediator", este convins Răzvan. Acesta crede că oamenii trebuie să înveţe să se schimbe, pentru că altfel nu vor putea fi niciodată în concordanţă cu lumea în care trăiesc. „Noi  oamenii trebuie să îmbrăţişăm ideea de a ne schimba, de a îmbunătăţi lucrurile. Totul se schimbă, iar dacă nu realizăm asta, vom rămâne mereu în urmă", adaugă mediatorul.
Ce-i place:
Lui Răzvan îi place foarte mult ceea ce face şi spune că limita dintre orele de muncă şi timpul liber este aproape insesisabilă în cazul lui. „În timpul meu liber fac ce îmi place: muncesc. Iar când nu muncesc, îmi place să citesc sau să petrec timp cu familia mea", spune acesta.
Ce nu-i place:
Răzvan nu suportă superficialitatea oamenilor şi crede că, indiferent de cât de familiari sunt persoanele unele cu altele, respectul nu trebuie să lipsească din relaţiile interumane. „Am observat că oamenii sunt atât  de  apropiaţi, încât uită că această apropiere nu poate fi manifestată tot timpul", crede Răzvan.
Întrebări şi răspunsuri
Te-ai gândit să pleci în străinătate?
Nu mă atrage ideea. Trebuie să fac ceva aici, în România. E datoria mea să ofer ceva comunităţii de aici. Sunt mulţi care pleacă în străinătate, dar cred că asta ţine de bilanţul între partea materială şi cea spirituală pe care şi-l face fiecare.Mulţi pun mai mult accentul  pe aspectul material şi atunci pleacă. Oricum, după un timp în care şi-au atins nivelul considerat de ei satisfăcător în această privinţă, cei mai mulţi se întorc în ţară.
Ce planuri de viitor ai?
În plan personal vreau să mă căsătoresc. În ceea ce priveşte profesia mea, îmi doresc să fac medierea cât mai cunoscută în rândul oamenilor. În acest moment nu simt nevoia să merg în alte direcţii. Probabil, voi încerca să exploatez şi latura mea de formator şi să susţin nişte cursuri despre mediere în şcoli. Cred că formarea tinerilor este un capitol deficitar la noi.
Profil
Născut: 6 noiembrie 1974, în Bistriţa
Studii: Absolvent al Universităţii  Oradea, profil Economic
Stare civilă: necăsătorit
Sursa: adevarul bistrita

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu