Mediatorul Constantin Adi Gavrila in dialog cu mediatorul Nicolaie Dediu despre proiectul „Medierea – Remediu Social”

-N.D.Buna ziua domnule Adi Gavrila
-A.G.Buna ziua domnule Dediu
-N.D.Ne intalnim din nou dupa conferinta de la Buzau a Centrului de Mediere Buzau.V-am vazut prezent si la Conferinţa ,,Medierea in societatea românească de azi” din 29 aprilie de la Braşov prezentand proiectul “Medierea – Remediu Social”. Ce este şi ce doreşte să fie proiectul „Medierea – Remediu Social”?
-A.G.Da asa este.Si la Buzau si la Brasov, pe langa alti prieteni ai Asociatiei Centrului de Mediere Craiova,  a mai fost prezenta si doamna judecător Denis Gabriela Ghervase, preşedintele Judecătoriei Craiova.
Proiectul „Medierea – Remediu Social” este rezultatul conlucrării dintre Asociaţia Centrul de Mediere Craiova, pe de o parte, şi organe judiciare şi arbitrale, precum şi alte autorităţi cu atribuţii jurisdicţionale din judeţul Dolj, pe de altă parte, în sensul implementării dispoziţiilor articolului 6 din Legea nr.192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator (“Organele judiciare şi arbitrale, precum şi alte autorităţi cu atribuţii jurisdicţionale informează părţile asupra posibilităţii şi a avantajelor folosirii procedurii medierii şi le îndrumă să recurgă la această cale pentru soluţionarea conflictelor dintre ele.”).
În urmărirea scopului general al proiectului, Asociaţia Centrul de Mediere Craiova organizează seminarii de pregătire profesională continuă, de trei zile, destinate judecătorilor, procurorilor, avocaţilor, personalului auxiliar al instanţelor şi parchetelor, poliţiştilor, jandarmilor, personalului specializat de la Penitenciarul Craiova şi altor categorii de reprezentanţi ai autorităţilor menţionate în articolul 6 al legii.
În primul semestru al anului 2011, proiectul va asigura pregătirea gratuită pentru 392 de persoane prin contribuţia unui număr important de mediatori şi formatori experimentaţi din Craiova, voluntari în cadrul proiectului. Practic, încercăm să aducem în faţa beneficiarilor acestui proiect o imagine cât mai corectă şi echilibrată a medierii, aşa cum este aceasta, lipsită de exagerări radicale sau de pesimism inutil.
Elementele esenţiale în legătură cu potenţialul de succes al proiectului sunt următoarele:
- managementul proiectului
- limitarea numărului de persoane care pot participa la fiecare seminar, la maxim 14, situaţie în care se asigură comunicarea la nivel personal dintre lectori şi participanţi
- calitatea şi disponibilitatea profesională a lectorilor şi acceptul acestora de a-şi desfăşura activităţile în cadrul proiectului pe bază de voluntariat
- adaptarea materialelor şi conţinutului discuţiilor din cadrul fiecărui seminar, în funcţie de profilul profesional al participanţilor
- realizarea de mecanisme automate care să asigure permanentizarea proiectului la nivelul judeţului Dolj
- conform chestionarelor de evaluare completate de toţi participanţii la cursuri, aceştia consideră că şi-au îmbunătăţit substanţial nivelul de cunoştinţe despre mediere.
-N.D.Cine a avut ideea acestui proiect şi căror instituţii se adresează ?
-A.G.Ideea proiectului a aparţinut doamnei judecător Denis Gabriela Ghervase, preşedintele Judecătoriei Craiova, mediator autorizat şi membru al Asociaţiei Centrul de Mediere Craiova.
O parte din instituţiile cărora li se adresează proiectul sunt Baroul Dolj, Curtea de Apel Craiova, Gruparea de Jandarmi Mobilă ”Fraţii Buzeşti”Craiova, Inspectoratulde Jandarmi Judeţean “LitovoiVoievod”Dolj, Inspectoratul Judeţean de Poliţie al Judeţului Dolj, Judecătoria Craiova, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Craiova, Penitenciarul Craiova şi Tribunalul Dolj. Proiectul poate fi adaptat şi extins cu uşurinţă şi la nivelul altor organe judiciare şi arbitrale, precum şi alte autorităţi cu atribuţii jurisdicţionale.
-N.D. Proiectul este doar la nivelul judeţului Dolj sau la nivel naţional?
-A.G. Proiectul a fost iniţiat cu scopul implementării la nivelul judeţului Dolj a dispoziţiilor articolului 6 din Legea nr.192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator. Cu toate că organizarea şi desfăşurarea activităţilor proiectului necesită un efort considerabil din partea multor membri ai Asociaţiei Centrul de Mediere Craiova, considerăm că acesta reprezintă o excelentă investiţie pentru promovarea şi implementarea reală a medierii la nivel local, rezultatele parţiale fiind excelente.
Cred în utilitatea extrapolării proiectului „Medierea – Remediu social” sau obţinerea de efecte similare la nivel naţional prin alte diverse proiecte şi programe. În ceea ce ne priveşte, aşa cum s-a întâmplat  şi cu multe alte ocazii, ne-am respectat statutul de asociaţie de utilitate publică şi am publicat pe site materialele dezvoltate în cadrul proiectului.
-N.D. Cineva spunea că: Te duci la un logician adică la un avocat, care îţi explică de ce trebuie să accepţi o variantă, asta e tranzacţia. Te duci la un psiholog  adică la un mediator şi ajungi să cauţi singur să accepţi varianta, să o îmbrăţişezi, să o laşi sa vina de la tine. Care este diferenţa dintre o tranzacţie şi un acord de mediere?
-A.G. Asemănarea şi diferenţa dintre tranzacţie şi acordul de mediere se referă la aceeaşi libertate de voinţă pe care părţile implicate în dispută o exprimă ca urmare a negocierii dintre ele sau ca urmare a procedurii de mediere desfăşurate în prezenţa unei terţe persoane, mediatorul, în condiţii de neutralitate, imparţialitate şi confidenţialitate.
Astfel, asemănarea constă în faptul că în ambele cazuri soluţionarea este ţinută exclusiv de voinţa părţilor şi că atât în cazul tranzacţiei cât şi al acordului de mediere este vorba de un proces de negociere, în cazul acordului însă, negocierea dintre părţi desfăşurându-se în prezenţa mediatorului şi având la bază principiile şi regulile medierii.
În plus faţă de ipoteza evocată, îmi place să cred deopotrivă şi în corectitudinea logică a mediatorului şi în simţul psihologic al avocatului în contextul unei conlucrări bazate pe armonie între avocat şi mediator în ceea ce priveşte organizarea şi exercitarea celor două profesii.
-N.D. Am văzut că în acest proiect se vorbeşte foarte mult despre negociere, conciliere,  mediere şi arbitraj. Cum vedeţi medierea în comparaţie cu celelalte 3 metode?
-A.G.Există asemănări şi diferenţe între mediere, negociere, conciliere şi arbitraj, în funcţie de criterii care ţin de controlul părţilor cu privire la confidenţialitate, regulile de procedura, rezultatul obţinut şi forma în care acesta este consfinţit.
Pe de altă parte, din punctul de vedere al continumului rezolvării disputelor, există o legătură logică între aceste metode, ca metode oportune care pot fi utilizate diferit în funcţie de modul în care părţile apreciază diferite situaţii. Aici este vorba despre conceptul ADR (Alternative Dispute Resolution) sau Rezolvarea Alternativă a Disputelor pe care se bazează justiţia „multi door” în care la sala de judecată care este văzută ca soluţie atunci când celelalte alternative au eşuat.
De exemplu, în SUA, din 100 de cauze înregistrate pe rolul unei instanţe de judecată, 95 se rezolvă prin ADR iar restul de 5 se soluţionează în sala de judecată. Astfel de modele de succes au fundamentat apariţia Directivei 52/2008 a Parlamentului European care stabileşte o politică europeană favorabilă implementării medierii şi ADR în statele membre.
-N.D. Ati spus ca acest proiect se adreseaza Baroului si Judecatoriei Craiova. Credeti ca dupa finalizarea acestui seminar, cursantii vor arata mai multa incredere medierii si o vor recomanda justitiabililor?
-A.G.Ceea ce urmărim este să îmbunătăţim nivelul de cunoştinţe al cursanţilor, judecători, procurori, avocaţi, poliţişti şi alţii, care la finalizarea fiecărui seminar, să recomande medierea justiţiabililor cu mai multă încredere în rolul inclusiv pe care aceasta îl ocupă în orice sistem judiciar şi în potenţialul de efecte pozitive pe care le poate produce în activitatea profesională proprie.
Conform rezultatelor evaluării parţiale a proictului (judecători, grefieri, poliţişti, personal specializat penitenciar), participanţii apreciază următoarele:
seminarul este necesar pentru asigurarea unei informări eficiente în legătură cu avantajele medierii
acest timp de informare referitoare la procedura de mediere ar trebui permanentizat in sensul de a face parte din pregatirea profesionala continua a tuturor colegilor
seminarul ar trebui sa fie extins la nivel national ca masura necesara în vederea implementarii medierii
seminarul a imbunatatit substanţial nivelul de cunoştinţe al participanţilor despre mediere
-N.D.Care sunt proiectele de viitor ale Centrului de mediere Craiova?
-A.G.În primul rând profesionalizarea Centrului de mediere Craiova sub aspectul activităţii de mediere. Oricât de multe cunoştinţe şi abilităţi are un mediator, acestea nu pot asigura mai mult de 80% din succesul său profesional. Diferenţa de 20% ţine de structura în care funcţionează acesta, de avantajele organizatorice, de brand, aşa cum este şi cazul celor mai mari furnizori de servicii profesionale de mediere din lume.
Pe de altă parte, suntem interesaţi de dezvoltarea fiecărei direcţii de activitate, fie că este consultanţă, proiecte, formare, promovare sau relaţii internaţionale.
-N.D. Va multumesc domnule Adi Gavrila pentru timpul acordat si pentru faptul ca ati avut rabdarea si bunavointa  sa clarificati anumite aspecte referitoare la acest proiect.
-A.G.Si eu va multumesc pentru intrebari si vă urez mult succes în activitatea viitoare.

Biografie

CAG2.jpgConstantin-Adi Gavrilă, licenţiat în ştiinţa sistemelor şi a calculatoarelor şi în ştiinţele juridice, a fost format ca mediator în anul 2003, lucrând în tipuri variate de cazuri: comercial, civil, familie sau penal. Este unul dintre membrii fondatori şi director general al Centrului de Mediere Craiova încă de la înfiinţarea acestuia ca centru pilot de către Ministerul Justiţiei cu sprijinul Ambasadei SUA în România. A fost preşedintele Uniunii Centrelor de Mediere din România în perioada 2005-2009, vicepreşedintele primului Consiliu de Mediere şi începând cu anul 2008 este membru al Independent Standards Commission de pe lângă International Mediation Institute, Olanda. Începând cu anul 2009 este membru în Consiliul Consultativ al Lord Slynn of Hadley European Law Foundation şi din anul 2010 a obţinut certificarea IMI (IMI Certified Mediator). Încă din anul 2002 Adi Gavrilă a participat la organizarea şi construcţia de sisteme ADR în România şi străinătate, participând ca organizator sau invitat la numeroase conferinţe şi congrese sau emisiuni TV. În octombrie 2009 a obţinut Premiul pentru Leadership Remarcabil (Outstanding Leadership Award) din partea secţiunii internaţionale a Asociaţiei pentru Soluţionarea Conflictelor, SUA (Association for Conflict Resolution, SUA) în cadrul Conferinţei Anuale care a avut loc la Atlanta, SUA.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu