Medierea Conflictelor
Comunicarea informala, stresul sau diferentele de caracter sunt principalele surse ale discutiilor violente.
Mare parte din timpul petrecut la job presupune interactiunea cu persoane diferite, care pune la incercare puterea fiecaruia in a menaja situatii mai mult sau mai putin previzibile. Specialistii in resurse umane considera ca motivele sunt diferite in crearea unui dezacord, in functie de intensitatea lor si de efectele pe care le au acestea pe termen lung.
Mare parte din timpul petrecut la job presupune interactiunea cu persoane diferite, care pune la incercare puterea fiecaruia in a menaja situatii mai mult sau mai putin previzibile. Specialistii in resurse umane considera ca motivele sunt diferite in crearea unui dezacord, in functie de intensitatea lor si de efectele pe care le au acestea pe termen lung.
Zvonul naste divergente
Comunicarea de tip informal sta de cele mai multe ori la baza unei situatii neplacute in cadrul unui departament. Zvonurile, impresiile, cat si comentariile personale sunt printre cele mai des intalnite exemple. Claudia Irindea, managing partner Psihoselect, precizeaza ca intr-o organizatie managementul trebuie sa se asigure ca aplatizeaza efectul celor amintite mai sus, printr-o comunicare formala, care transmite un mesaj clar. Prin urmare, se poate aduce un plus de siguranta, mai ales in aceasta perioada plina de incertitudini.
Unele dintre cele mai greu de gestionat sunt situatiile controversate bazate pe favorizarea unor angajati in detrimentul altora. Daca acest lucru nu este realizat in favoarea salariatilor performanti, finalul nu este tocmai ideal pentru angajator. "In astfel de cazuri, de cele mai multe ori se ajunge la conflicte neplacute, finalizate cu decizia: mai raman sau nu", explica Irindea.
Unele dintre cele mai greu de gestionat sunt situatiile controversate bazate pe favorizarea unor angajati in detrimentul altora. Daca acest lucru nu este realizat in favoarea salariatilor performanti, finalul nu este tocmai ideal pentru angajator. "In astfel de cazuri, de cele mai multe ori se ajunge la conflicte neplacute, finalizate cu decizia: mai raman sau nu", explica Irindea.
Exercitiu de comunicare
Pentru a se incerca prevenirea unor astfel de probleme, care pot dezechilibra rezultatele muncii, echipa trebuie sa aiba o atitudine cat mai matura. "Rolurile in echipa trebuie stabilite, comunicate si asumate de coechipieri, iar comunicarea trebuie sa fie deschisa si bazata pe respect", declara Marcela Luca, consultant Atlas Consel Training. Pe de alta parte, contradictiile pot avea si efecte benefice, atat timp cat ele sunt rezolvate constructiv. "Ele pot pune la incercare abilitatile celor implicati de a asculta, de a cere si de a da informatii clare si concise, fara a-l leza pe celalalt", sustine Luca. Astfel, in opinia lui Ioan Samihaian, senior consultant Atlas Consel, se contureaza o oportunitate buna pentru o persoana asertiva, care poate vedea in "opozant" un partener cu care se poate dialoga pentru obtinerea unui beneficiu comun.
Pentru a se incerca prevenirea unor astfel de probleme, care pot dezechilibra rezultatele muncii, echipa trebuie sa aiba o atitudine cat mai matura. "Rolurile in echipa trebuie stabilite, comunicate si asumate de coechipieri, iar comunicarea trebuie sa fie deschisa si bazata pe respect", declara Marcela Luca, consultant Atlas Consel Training. Pe de alta parte, contradictiile pot avea si efecte benefice, atat timp cat ele sunt rezolvate constructiv. "Ele pot pune la incercare abilitatile celor implicati de a asculta, de a cere si de a da informatii clare si concise, fara a-l leza pe celalalt", sustine Luca. Astfel, in opinia lui Ioan Samihaian, senior consultant Atlas Consel, se contureaza o oportunitate buna pentru o persoana asertiva, care poate vedea in "opozant" un partener cu care se poate dialoga pentru obtinerea unui beneficiu comun.
Neutralitatea aduce solutii
Medierea unei situatii conflictuale trebuie facuta de o persoana neutra, respectata de ambele parti implicate. "Persoana aleasa e bine sa aiba imaginea profesionistului care va acorda asistenta necesara rezolvarii dezacordului", adauga Irindea. Una dintre persoanele potrivite pentru aplanarea unui conflict poate fi chiar seful, care, in opinia Elenei Munteanu, consultant Ascendis, are cel mai important rol in gestionarea si rezolvarea acestuia. Mai mult, pentru obtinerea aceluiasi castig, sunt foarte importante cultura.organizatiei si modul in care se incurajeaza unitatea echipei versus competitie.
"Motivele si criteriile pe baza carora s-a luat o decizie de catre un mediator trebuie comunicate cu claritate si transparenta", spune Munteanu, care recomanda ca elemente ce stau la baza unei rezolvari contructive si productive spiritul de echipa, increderea in manageri si constientizarea obiectivului comun. Medierea unei situatii conflictuale trebuie facuta de o persoana neutra, respectata de ambele parti implicate. "Persoana aleasa e bine sa aiba imaginea profesionistului care va acorda asistenta necesara rezolvarii dezacordului", adauga Irindea. Una dintre persoanele potrivite pentru aplanarea unui conflict poate fi chiar seful, care, in opinia Elenei Munteanu, consultant Ascendis, are cel mai important rol in gestionarea si rezolvarea acestuia. Mai mult, pentru obtinerea aceluiasi castig, sunt foarte importante cultura.organizatiei si modul in care se incurajeaza unitatea echipei versus competitie.
Oricum, mediatorul nu poate realiza o mediere reala doar pe baza unei ascultari a ambelor parti implicate. "Este important ca persoana care trebuie sa aplaneze neintelegerea sa recunoasca nevoia din spatele comportamentului fiecarei persoane si apoi sa gaseasca modalitati de a o satisface", conchide Munteanu.
Motive de disputa
Lupta pentru putere in cadrul echipei;
Lupta pentru recunoasterea si stima celorlalti;
Lupta pentru un anumit beneficiu financiar;
Contradictii personale sau profesionale;
Organizare versus flexibilitate;
Motivatie materiala versus auto-motivatie;
Stilul conservator versus stilul orientat catre schimbare.
Cum trebuie aplanata o ciocnire de interese
Fixati o intalnire;
Nu intrerupeti;
Evitati folosirea insultelor;
Nu aduceti acuze;
Vorbiti in numele dvs.;
Folositi argumente, pe rand, urmand sa le explicati;
Ascultati activ;
Reformulati mesajul celeilalte parti;
Propuneti o cale de iesire;
Ajungeti la o solutie de comun acord.
Sursa: Romania libera.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu