Cine ar trebui sa medieze conflictele intre clienti si banci?

Criza economica, care a dus la inmultirea si agravarea conflictelor dintre banci si clienti, ii determina pe bancheri sa urgenteze procedurile de infiintare a unui sistem de mediere, care ar putea prezenta o serie de avantaje comparativ cu metoda clasica de rezolvare a litigiilor de acest tip – mersul la tribunal.
 Presiunile vin si din partea mediatorilor independenti, o profesie liberala relativ noua pe piata romaneasca, care si-au infiintat o uniune specializata in medierea conflictelor intre banci si clientii acestora.
 Problema este ca o mediere nu poate avea loc fara acordul ambelor parti, asadar implicarea bancilor este esentiala, doar ca acestea ar dori ca mediatorul bancar, un proiect vechi din 2006, dar care a trenat pana acum, sa fie infiintat sub tutela asociatiei bancherilor.
 De altfel, un raport al Bancii Mondiale din iulie 2009 recomanda infiintarea unui "ombudsman financiar sau o procedura de mediere similara, cu scopul intaririi increderii clientilor in serviciile financiare. Procedura ar trebui sa ofere o metoda eficienta si independenta de rezolvare a disputelor. Ca prim pas, ombudsmanul ar putea functiona in cadrul asociatiilor profesionale”, mentioneaza raportul.
 Totusi, acest lucru ar ridica probleme de credibilitate cu privire la independenta sa, iar daca functionarea in aceasta formula se va dovedi ineficienta, ar trebui analizata infiintarea unui ombudsman printr-o lege speciala, mai arata Banca Mondiala. De altfel, ombudsmanul bancar in Europa functioneaza in diverse formule: in Marea Britanie este controlat de Parlament, in timp ce, in alte state, functioneaza sub tutela asociatiilor bancare.
 "Asociatia Romana a Bancilor (ARB) continua procedurile pentru infiintarea unei entitati cu sarcini de mediere in domeniul bancar, care sa fie acceptata si recunoscuta de comunitatea bancara, al carei nivel de profesionalism si cunoastere a activitatii bancare sa reprezinte garantia unei analize competente si pertinente a cauzelor supuse medierii, asigurand, pe cale de consecinta, o decizie corecta, care sa vina in intampinarea asteptarilor celor ce apeleaza la serviciile acestei entitati", se arata intr-un comunicat al ARB.

Sursa: Mybank.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu