Medierea îşi face loc şi pe piaţa creditelor - Ordonanţa de urgenţă 50/2010, care a intrat în vigoare recent, dă băncilor şi clienţilor posibilitatea de a-şi rezolva litigiile prin folosirea „căilor alternative, extrajudiciare”, adică prin mediere.
Această alternativă de rezolvare a problemelor dintre bănci şi debitori nu le-a lua însă dreptul consumatorilor de a sesiza instanţa sau Protecţia Consumatorului. Primul pas în această direcţie „europeană” a fost făcut la începutul anului, când Uniunea Mediatorilor Bancari şi-a intrat în drepturi.
Mediatorii sunt „ieftini ca braga ”
Folosirea procedurii de mediere are mai multe avantaje. În primul rând,
costurile sunt mult mai mici, comparativ cu un proces. De asemenea, timpul de soluţionare este redus considerabil. În paralel, un proces poate dura şi câţiva ani, timp în care clientul nu este sigur dacă va pierde sau nu. Prin mediere, problemele se pot rezolva în câteva ore”, spun cei de la UMB. Tarifele variază între 100 şi 150 de lei, mediatorii garantând echilibrul între cele două părţi şi confidenţialitate. „Onorariul„ nu depăşeşte 5-10% din costurile obişnuite ale unui proces, incluzând taxele de timbru judiciar şi plata experţilor, avocaţilor şi executorilor”, explică reprezentanţii UMB.
costurile sunt mult mai mici, comparativ cu un proces. De asemenea, timpul de soluţionare este redus considerabil. În paralel, un proces poate dura şi câţiva ani, timp în care clientul nu este sigur dacă va pierde sau nu. Prin mediere, problemele se pot rezolva în câteva ore”, spun cei de la UMB. Tarifele variază între 100 şi 150 de lei, mediatorii garantând echilibrul între cele două părţi şi confidenţialitate. „Onorariul„ nu depăşeşte 5-10% din costurile obişnuite ale unui proces, incluzând taxele de timbru judiciar şi plata experţilor, avocaţilor şi executorilor”, explică reprezentanţii UMB.
Abuzurile băncilor pot fi rezolvate
Medierea poate fi folosită pentru rezolvarea unui număr mare de conflicte între clienţi şi bănci, dintre care amintim dobânzile calculate greşit, mărirea nejustificată a dobânzilor fixe, comisioanele abuzive, erorile în procesarea tranzacţiilor efectuate cu carduri sau prin internet banking, oferirea de informaţii incomplete sau neclare, accesul neautorizat în conturi, înregistrările nejustificate ca „rău-platnic” în Centrala Riscurilor Bancare şi Biroul de Credit, introducerea de clauze noi în contract sau majorarea ratelor, fără a anunţa clientul, neplata ratelor, întârzierile repetate la plată sau refuzul de a plăti ratele, depunerea de reclamaţii nejustificate sau ameninţarea angajaţilor băncii.
Băncile reeşalonează ratele
„Este important de reţinut că medierea poate fi folosită şi în faza executărilor silite, pentru că un acord de mediere poate fi încheiat chiar şi după demararea unei proceduri judiciare”, explică cei de la UMB. În cazul clienţilor rău platnici, băncile sunt dispuse să ofere un plan de reeşalonare a ratelor, care, deşi presupune prelungirea contractului de creditare, îi poate scăpa pe clienţi de executarea silită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu