Expunere de motive
Consiliul
de Mediere, organism autonom, de interes public, cu personalitate
juridica, infiintat in baza Legii 192/2006, privind medierea si
organizarea profesiei de mediator, in conformitate cu art. 20 litera L
din lege, solicita comisiei juridice a Camerei Deputatilor modificarea
si completarea proiectului de Lege privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 90/2012 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, din
urmatoarele motive :
- INFORMAREA privind avantajele medierii ESTE O ETAPA
prealabila incheierii contractului de mediere, CUPRINSA in procedura
medierii, prin care mediatorul folosind tehnici de comunicare
specifice profesiei, în conditii de neutralitate, impartialitate si
confidentialitate, analizeaza conflictul si prezinta partilor
avantajele apelarii la procedura medierii pentru conflictul lor concret,
le da toate informatiile necesare în scopul de a ajuta si determina
ambele (toate) parti, ca în deplin acord si cunostinta de cauza, sa
accepte rezolvarea neîntelegerilor dintre ele prin MEDIERE ( DIALOG si
NEGOCIERE.)
- Medierea este o profesie ai carei specialisti se incadreaza in
Codul ocupatiilor din Romania in sectiunea ,, SPECIALISTI IN RELATII
PUBLICE” cod 2432
- Mediator cod C.O.R. 243202, (C.O.R. Specialistii in relatii
publice planifica, dezvolta, implementeaza si evalueaza strategiile de
informare si comunicare care asigura intelegerea si imaginea favorabila
cu privire la companii si alte organizatii, bunurile si serviciile
acestora, rolul lor in cadrul comunitatii.), in timp ce profesiile
juridice se incadreaza la sectiunea SPECIALISTI IN DOMENIUL
JURIDIC cod 2611.
Mediatorul spre deosebire de conciliator analizeaza conflictul si
stabileste impreuna cu partile natura conflictului, tipul conflictului,
factorii care determina conflictul. Factori structurali sau factori
subiectivi. Identifica apoi impreuna cu partile si avocatii lor cauzele
conflictului respectiv. Pe scurt stabileste DIAGNOSTICUL CONFLICTULUI
dintre partile implicate. In baza acestui diagnostic, mediatorul
stabileste cu partile si avocatii lor o strategie de rezolvare a
respectivului conflict. In toata aceasta etapa de diagnosticare, are
loc si informarea partilor cu avantajele mediereii raportate la cazul
lor concret.
Conform art.227 alin 3 din CP. Civ. Dupa informare PARTILE DECID
daca accepta sau nu rezolvarea prin mediere a conflictului lor, in
consecinta pastreaza caracterul voluntar. In aceasta etapa de informare
rolul avocatului este unul substantial. Suntem adeptii sustinerii
conform careia reusita unei medieri este deplina cu participarea
avocatilor. Rolul avocatului in procesul de mediere mediere este unul
de ,, Negociator al partii pe care o asista” Doar in procedura
medierii avocatii in materie civila pot face si contracte de asistenta
si pot negocia conflictul alaturi de partea care i-a angajat.
Etapa de informare din cadrul procedurii de mediere se poate efectua
doar daca mediatorul asculta ambele parti. Avand in vedere ca mediatorul
este un intervenient in conflict neutru si impartial, mediatorului ii
este interzis sa faca etapa de informare doar dupa prezentarea situatiei
de catre o singura parte, pentru simplul motiv ca ar incalca
principiul neutralitatii si al impartialitatii. Cum poti face o analiza a
unui conflict stabilind impreuna cu partile o strategie de rezolvare
avand informatii despre conflict doar de la o singura parte??
Partile asistate de avocati au siguranta ca drepturile lor legale
sunt in siguranta. Avocatii in mediere au rolul de negociator al
partilor pe care le asista. O mediere la care participa avocati, care
doresc ca partea pe care o asista sa plece multumita, va face toate
diligentele sa vorbeasca doar la prezent si viitor si sa caute solutii
de rezolvare a problemelor, conform unui plan de negociere stabilit
impreuna cu partile pe care le asista fiecare. Avocatul prin natura
profesiei este partinitor, in timp ce mediatorul este neutru si
impartial. Amandoi in schimb sunt in slujba acelorasi oameni. Amandoi au
aceeasi obligatie, de diligenta si nu de rezultat. Este falsa idea ca
mediatorul si avocatul au interese contrare. O justitie moderna este
inacceptabila fara avoct si fara mediator. Avem nevoie unii de ceilalti
iar o societate moderna are nevoie de ambele profesii.
In vederea corelarii art 2 alin 1 indice 3 cu Legea 192/2006
modificata de Legea 114/2013, cat si cu cu art 227 alin 2 din Codul
de procedura civila ,, (2) În litigiile care, potrivit legii, pot face
obiectul procedurii de mediere, judecatorul poate invita partile sa
participe la o sedinta de informare cu privire la avantajele folosirii
acestei proceduri. Când considera necesar, tinând seama de
circumstantele cauzei, judecatorul va recomanda partilor sa recurga la
mediere, în vederea solutionarii litigiului pe cale amiabila, în orice
faza a judecatii”.
Se observa atât in continutul art. 6 din Legea 192/2006 cat si in
art 227 alin 2 din cod ca se face referire la ,,avantajele folosirii
procedurii „conform punctului 25 din preambulul Directivei 52/2008 ,,
(statele membre ar trebui sa încurajeze practicienii în domeniul
dreptului sa îsi informeze clientii cu privire la posibilitatea
recurgerii la mediere), si nu la informarea cu privire la
avantantajele medierii, avantaje pe care le poate face doar o persoana
calificata in profesia de mediator,in urma analizarii conflictului si
stabilirea unui diagnostic. Mediatorul fiind un MANAGER DE CONFLICT.
Având in vederea expunerea de motive prin care se arata de ce
profesiile juridice si orice alte profesii ai caror practicanti ar dori
sa devina mediatori , trebuie sa respecte standardul de formare al
mediatorului, Directiva 52/2008 a CE, Consiliul de Mediere in
conformitate cu art. 20 litera L din legea 192/2006, modificata si
completata propune :
1. Eliminarea amendamentelor ordonantei 90/2012 propuse de
comisia juridica din Camera deputatilor cu privire la posibilitatea ca
avocatii si notarii sa poata efectua activitati de mediere fara cursuri
de formare initiala si continua si fara sa se supuna controlului
privind calitatea exercitarii profesiei si
2 Introducerea unui amendament de corelare cu Legea 192/2006 si
Codul de procedura civila in cuprinsul ordonantei 90/2012 conform
tabelului anexat , sau abrogarea in totalitate a art. 2 (13) din legea
192/2006 modificata si completata.
Text Lege 192/2006 modificat si completat de Legea 114/2013
Art 2
(13)Efectuarea procedurii de informare asupra avantajelor medierii poate
fi realizata de catre judecator, procuror, consilier juridic, avocat,
notar, caz în care aceasta se atesta în scris.
(14)Serviciile prestate conform dispozitiilor alin. (1) si (11) sunt
gratuite, neputându-se percepe onorarii, taxe sau orice alte sume,
indiferent de titlul cu care s-ar putea solicita.
Propuneri Consiliul de mediere in baza art.20litera l din Legea 192/2006
Art 2
(13) Efectuarea informarii asupra avantajelor folosirii procedurii de
mediere poate fi realizata si de catre practicienii in domeniul
dreptului in sensul art.6 din Lege,pct.25 din preambulul Directivei
20/2008 a Comisiei Europene si Parlamentului European si art. 227 din
Codul de Procedura Civila.
(14) Se abroga
Expunere de motive
Informarea cu privire la avantajele medierii este o etapa a
procedurii de mediere prealabila incheierii contractului de mediere si
poate fi efectuata doar de o persoana calificata in profesia de
mediator pe cand informarea cu privire la avantajele folosirii
procedurii de mediere este in sensul art.6 din lege, 227 alin 2 din CPC
si pct 25 din din preambulul Directivei 52/2008
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu