In a doua decada a lunii sptembrie anul curent, am mers, din proprie
initiativa, in calitate de mediator, la directorul liceului din
localitatea unde imi desfasor activitatea, cu propunerea de a colabora
cu scoala respectiva, in sensul sa imi ofer cunostintele si o mica parte
din timp, pentru a ajuta elevii(in cadrul orelor de dirigentie sau dupa
orele de curs) sa intelega unele aspecte, unele notiuni necesare
educatiei lor si care nu sunt prevazute in programa scolara.
De unde a venit motivatia actiunii mele?
In primul rand, am constatat(din putina mea experienta ca mediator) ca
cetatenii adulti care mi-au fost parti in procedura medierii, sunt
lipsiti de cele mai elementare cunostinte de drept, nu isi cunosc
drepturile si obligatiile personale, iar despre conflict si modalitatile
de solutionare a acestuia nu cunosc decat, citez: „cum, spune legea”!
Aici este vorba de educatie, mai exact lipsa acesteia, despre
educatia primita in famile, scoala, mediu social. Din pacate, pentru
multi dintre concetatenii nostri nu putem face mare lucru in termen
scurt, insa mai avem o cale… cea a educarii tinerilor.
Intamplarea face ca, intr-una dintre medierile incheiate cu succes,
am avut ca parte( alaturi de parintii sai) un tanar ce tocmai pasise
pragul maturitatii. A fost o experienta utila si placuta in acelasi
timp, in care am remarcat deschiderea tinerilor catre dialog si pot
spune ca acesta persoana tanara si fara mare experienta in viata a fost
un liant intre partile aflate in conflict, un factor important al
intelegerii.
In al doilea rand, am inteles ca rolul nostru, al mediatorilor din
Romania acestor timpuri, este un rol de pionerat, iar modul cum reusim
sa ne afirmam in mediul social in care traim este unul decisiv, atat
pentru noi cat si pentru generatiile viitoare. Rolul nostru trebuie sa
fie activ, dinamic, in sensul si spiritul profesiunii noastre. Fiecare
dintre noi avem datoria, obligatia chiar, de a cauta sa schimbam ceva in
bine si sa iesim putin din rand si prin asumarea rolului de educator.
Suntem mesagerii comunicarii, a bunelor relatii, a pacii.
In al treilea rand, sa nu uitam ca noi, ca toti liberii profesionisti
din lumea asta, traim din prestarea unor servicii, din plata unui
onorariu de catre clienti. Posibilitatile de promovare a noii noastre
profesiuni sunt destul de limitate.
Sa privim putin ca o afacere profesiunea nostra. Avem nevoie de o piata.
Piata exista, este vasta si neacoperita. In cazul nostru, ca a tuturor
deschizatorilor de drumuri, piata se formeaza si se educa in timp.
Cum putem intra pe acesta piata si cum putem sa ne-o formam in
calitate de pioneri? Eu, Paul Aghinita, in calitate de mediator,
intentionez sa ies la pensie din aceasta profesiune! Este dorinta mea.
Pasii mici si siguri fac posibil acest deziderat. Vreau sa am rabdarea
si priceperea sa-mi formez o piata educata si corect informata.
Care este cel mai simplu si sigur raspuns ? Simplu,
educatia. Educatie care este insuficienta in scolile romanesti, pe langa
societatea romanesca in ansamblu.
Si nu in ultimul rand, unul dintre motivele dorintei mele de a
colabora cu scolile este si acela ca imi doresc, pur-si-simplu, sa
impartasesc si altora cunostintele acumulate in timp. Necomunicarea
acestora insemna irosire.
Ce folos au anii de acumulare a informatiilor, experienta si educatia noastra, daca nu le impartasim?
Suntem fiinte sociale si locul nostru este in societate si
nu in afara ei. Uitam, de cele mai multe ori, acesta axioma
fundamentala.
Revenind la oferta mea facuta liceului din localitate, pot spune ca a
fost primita cu deschidere si placuta surprindere si am primit
asigurari ca in proxima sedinta a consiliului profesoral va fi discutata
si aceasta propunere. Dar pana la ora scrierii acestui articol, din
pacate, nimic nu s-a concretizat. Propusesem sa vin cu informatii utile
elevilor din clase terminale, informatii despre capacitatea de exercitiu
si folosinta a persoanei, informatii despre conflict si modalitati de
prevenire si rezolvare a acestuia.
Se pare insa ca noi,cetatenii romani, suntem obisnuiti sa asteptam
totul de la stapanire, sa vina de sus recomandari si directive. Se pare
ca initiativa unei persoane cu o profesiune liberala, autorizata in
conditiile legii, care poate sa medieze conflictele cetatenilor, sa
redacteze si sa incheie acorduri durabile, ce pot fi supuse
autentificarii, care vine in mod gratuit (si necesar) in ajutorul
tinerei generatii, nu reprezinta o prioritate pentru institutorii
nostri.
Asadar, propun ca la Conferinta Nationala a Mediatorilor sa
ne rezervam cateva minute, in care sa adoptam o pozitie comuna, o oferta
de propunere a unui parteneriat cu scolile din tara, pe care, cu
ajutorul Consililui de Mediere, sa o inaintam Ministerului
Invatamantului. Parteneriat la care sa adere mediatorii sau asociatiile
profesionale care doresc sa-si ofere benevol serviciile de informare si
educare in scoli.
In urma faptelor relatate aici, am impartasit ideea mea si altor
colegi mediatori cu rugamintea ca oricine care crede ca este o idee
viabila, sa faca demersurile necesare in localitatea unde isi desfasoara
activitatea pentru a da curs acesteia.
Constat cu placuta surprindere ca acesta initiativa este
foarte bine primita si de bun-augur si rog a se da curs si
sus-mentionatei propuneri.
Paul Aghinita, mediator
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu