Medierea - Datoriile pot fi recuperate la masa medierii

Peste o săptămână va intra în vigoare o lege prin care magistraţii şi poliţiştii sunt obligaţi să aducă la cunoştinţa părţilor aflate într-un conflict că pot apela la mediatorului înainte de a ajunge la judecată. 14 mediatori autorizaţi încearcă să îi împace pe vrâncenii între care există litigii.
Maria Moraru, din comuna Spulber, este administratorul unei firme din domeniul prelucrării lemnului şi a avut un litigiu comercial cu o altă firmă, care-i datora mulţi bani.
După ce s-a judecat aproape un an, a obţinut o hotărâre judecătărească definitivă care i-a dat câştig de cauză, dar chiar şi aşa nu a reuşit să-şi recupereze banii de la partenerul de afaceri.
Ca ultimă speranţă, a apelat la instituţia mediatorului şi şi-a rezolvat problema.
"Sunt primul om din Vrancea care am apelat am apelat la mediator. Bineînţeles, a fost de acord şi partenerul de afaceri care-mi datora bani şi în două săptămâni de mediere am reuşit foarte multe. Omul şi-a recunoscut debitele şi s-a angajat să-mi plătească în timp. Acum mi-am recuperat 75% dintr-o datorie şi alţi 50% din altă datorie", ne-a declarat Maria Moraru.
Medierea, practică modernă
Această practică, a medierii, este cunoscută în Uniunea Europeană şi din această cauză şi legislaţia română a trebuit să fie armonizată.
Astfel, începând cu data de 3 martie, va intra în vigoare noua prevedere legislativă, prin care judecătorii sunt obligaţi înainte de începerea proceselor să-i informeze pe justiţiabili că îşi pot rezolva litigiile şi prin intermediul medierii.
Situaţia ar duce la degrevarea instanţelor de judecată, şi aşa foarte agglomerate.
"Medierea o activitate de perspectivă, care se practică în lumea modernă de mult. În SUA, 90% din litigii sunt soluţionate prin mediere. Este o profesie pluridisciplinară, care implică cunoştinţe de psihologie, de comunicare, de negociere şi de legislaţie. Până acum am soluţionat trei cazuri apeland la mediere", spune Vasile Istudor, preşedinte al Asociaţie de Mediere şi Arbitraj Vrancea.
Procesele civile domină instanţele
În anul 2009, instanţele din Vrancea au avut pe rol peste 30000 de dosare. 80% dintre acestea au fost de natură civilă. Judecătorii sunt de părere că de săptămâna viitoare un mare număr din aceste dosare să nu mai ajungă la instanţe şi să intre în procedura medierii, bazată pe înţelegerea părţilor.

Sursa: Adevarul.ro Focsani

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu