Liliana Stoian....despre conflict


Liliana Georgeta Stoian a fost mereu preocupată să creeze un mediu social liniştit, încercând să convingă oamenii de efectele benefice ale comunicării. Când a descoperit tehnica medierii şi a studiat-o şi-a dat seama că aceasta este metoda cea mai bună prin care oamenii ajung să se înţeleagă. „Prin construcţia mea, am încercat întotdeauna să fiu un om pacifist, dar în ultimul timp am constatat cu stupoare şi cu indignare faptul că la tot pasul oamenii se ceartă. După ce am aprofundat tehnicile de mediere, am ajuns la convingerea că aceasta este singura cale de a readuce pacea socială”, spune Liliana Stoian. În 2008 a absolvit cursul de mediator şi s-a dedicat acestei meserii, care spune că i-a schimbat viaţa. „Am citit pe internet despre mediere, am lecturat Legea Medierii, am înţeles conceptul, dar nu am înţeles dimensiunea acestei meserii. La început mi s-a părut greu, pentru că şansele de a face doi oameni să se înţeleagă sunt practic foarte mici. Dar după ce am terminat cursul mi-am schimbat mentalitatea. Eşti învăţat să comunici, aşa că te implici în familie altfel, poţi soluţiona altfel disputele cu soţul sau copiii. Chiar şi în societate eşti alt om. Pe mine m-a schimbat şi m-a făcut mai înţeleaptă”, crede mediatorul.
„Am considerat că trebuie să fac ceva şi pentru judeţul nostru”
Convinsă că prin mediere oamenii pot deveni mai buni, luna trecută a înfiinţat filiala Dâmboviţa a Uniunii Naţionale a Mediatorilor alături de trei colegi de meserie, Valentin Folea, Maria Sitaru şi Florin Barbu. „Sunt membru al uniunii de anul trecut şi în martie anul acesta am considerat că trebuie să fac ceva şi pentru judeţul nostru. Am înfiinţat această filială, împreună cu trei colegi mediatori. Până acum am reuşit să aducem în atenţia cetăţeanului şi în atenţia instituţiilor abilitate acest concept. Am obţinut posibilitatea de a funcţiona în cadrul Judecătoriei Târgovişte şi am iniţiat campania «Proces fără proces». Consider că prim mediere cele două părţi se transformă din duşmani înrăiţi în oameni care îşi rezolvă propria problemă şi mi-am dedicat timpul promovării acestei metode”, spune Liliana Stoian.
Îi place să vadă sclipiri de bucurie în ochii oamenilor
Liliana Stoian spune că primul caz de mediere pe care l-a avut a marcat-o şi nu o să-l uite niciodată. „Doi soţi erau în pragul unui divorţ şi au citit de internet de această instituţie a mediatorului şi fiind singurul mediator înscris în Uniunea Naţională a Mediatorilor din judeţ m-a căutat. Am reuşit să-i împac şi nu s-au mai despărţit. A fost cea mai mare satisfacţie şi am înţeles că aceasta este menirea mea. Poţi să citeşti în ochii parţilor care vin cu sclipiri de ură şi neîncredere şi pleacă cu convingerea că au făcut un lucru bun. Aceasta este cea mai mare mulţumire pe care o poţi primi”, crede mediatorul.
Un alt moment cheie de care îşi aminteşte s-a întâmplat în timpul cursului de mediere pe care l-a urmat la Craiova. Este vorba depsre o povestioară a cărei morală o urmăreşte pas cu pas. „La curs am auzit o povestioară pe care o aud şi acum, ca un ecou în minte: două surori se certau pe o portocală şi nu reuşeau să ajungă la o înţelegere cum să împartă portocala în condiţiile în care amândouă o vroiau întreagă. Tatăl, supărat pe cearta lor, se duce la bucătărie, ia un cuţit şi taie portocala în două. Dă jumătate fiecăreia, spunându-le că nu mai au motiv de ceartă. Mai târziu, fetele se întâlnesc în bucătărie şi vorbesc. Una avea nevoie de portocală pentru coaja ei, fiindcă vroia să facă o prăjitură. Cealaltă vroia portocala pentru sucul ei. Şi-au dat seama că dacă ar fi comunicat ar fi putut să obţină fiecare ce-şi dorea. Această poveste arată că nu există conflict pe care să nu-l stingi dacă îţi doreşti cu adevărat”, consideră Liliana Stoian.

Întrebări şi răspunsuri:
Ce calităţi trebuie să aibă un mediator?
„Trebuie să fie un bun ascultător şi să se implice în a ajuta cele două părţi să găsească mărul discordiei şi să-i ajute să-şi rezolve problema. Nu trebuie să se implice emoţional, ci să fie imparţial.”
Cum v-a influenţat activitatea profesională viaţa de familie?
„Rolul meu de mediator s-a răsfrâns şi asupra copilului. Fata mea este studentă la drept, este un copil activ, pacifist şi cred că e rodul gândirii mele asupra toleranţei şi înţelegerii.”

Ce-i place?
„Îmi place să las în urma mea ceva frumos. Consider că puţinul timp pe care îl am trebuie să mi-l aloc copilului, sper a-l forma ca om”, şi-a propus Liliana Stoian.
Ce nu-i place?
„Nu-mi place că am ajuns în societatea de astăzi să ne urâm atât de mult. E dureros că societatea este violentă, că nu mai există toleranţă sau cei şapte ani de acasă”, mărturiseşte mediatorul. Sursa: adevarul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu