Meseria ei este să dezamorseze conflictele aduse în instanţă

Mariana TurdeanHunedoreanca este mediator profesionist. Ea spune că secretul împăcării stă în acceptarea ideii că pacea este mai importantă decât adevărul. E o meserie nouă în România. Se numeşte mediator. Mariana Turdean  are sarcina dificilă de a pune de acord oameni care se răfuiesc prin tribunale.

Credeţi că este uşor? „Practic, misiunea mea este de a transforma un proces sau o situaţie conflictuală care tinde să ajungă la instanţă într-o împăcare certificată printr-un act. Problema este că
instituţia mediatorului este nouă la noi şi lumea nu are încă încredere în noi”, spune Mariana Turdean. 

Hunedoreanca este de părere că nu poţi media convingător dacă nu ai răbdare şi nervi de oţel. „Ca regulă, cel care are o poziţie mai slabă în conflict vine să ceară medierea. Părţile trebuie să accepte că pacea este mai importantă decât adevărul pentru a dezamorsa conflictul. Când mediez, nu dau soluţii şi verdicte. Nu sunt judecător. Rolul meu este să arbitrez discuţiile între părţi, să ofer consiliere privitor la legalitatea unor soluţii şi să oficializez prin semnătura mea acordul de mediere”, precizează experta.

Exemplul personal
Mariana Turdean a decis să devină mediator în urma unui eveniment nefericit petrecut în propria ei familie. „Un unchi de-al meu a recurs la tribunal ca să-şi împartă o proprietate cu o rudă prin alianţă. Paisprezece ani a durat procesul, timp în care unchiul meu s-a îmbolnăvit de diabet, apoi de inimă, ajungând să facă o obsesie faţă de acest proces. Mi-am spus că trebuie să existe şi altă soluţie, în afara tribunalului. Aşa am descoperit medierea”, mărturiseşte Mariana Turdean.  Experta spune că în activitatea sa a avut cazuri de mediere extrem de diferite, de la conflicte salariat-patron, până la probleme de cuplu.
Întrebări şi răspunsuri
Ce se întâmplă dacă în timpul şedinţei de mediere părţile încep să treacă la injurii şi violenţe?
Există o procedură standard: se îngheaţă şedinţa, se consemenază într-un proces verbal motivul suspendării ei şi, în măsura în care medierea nu e compromisă total, se reprogramează o nouă şedinţă.

Acordul emanat din procedura de mediere are caracter executoriu?
Nu. El urmează să fie respectat în măsura în care părţile îşi respectă acordul dat prin semnătură.

Aţi fost vreodată jignită în timpul unei medieri?
Am fost foarte aproape de aşa ceva. Din fericire, am ştiut să evit un astfel de moment.
Profil
Născută. 8 iulie 1958.
Studii. Facultatea de construcţii, Cluj.
Experienţă. Peste 30 de ani de expertiză în construcţii, evaluare
Familie. Căsătorită, doi copii
Sursa: adevarul.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu