GHID
PENTRU ORGANIZAREA SI DESFASURAREA SEDINTEI DE INFORMARE PRIVIND MEDIEREA

Ca
efect al noilor reglementari in materie, principiul informarii a fost consacrat
ca fiind obligatie legala pentru parti atat inainte de declansarea unui proces in instanta cat si la solicitarea
instantei, pe parcursul procesului
Scopul informarii este
ca mediatorul sa aduca la cunostinta partilor avantajele, efectele, regulile si
limitele medierii adaptat la situatia
lor concreta.
Continutul informarii cu privire la mediere, VA CUPRINDE,
fara a se limita, elementele RELEVANTE
CU PRIVIRE LA DEFINIREA medierii si principiile acesteia, rolul mediatorului,
drepturile si obligatiile partilor, avantajele medierii, efectele juridice ale
acordului de mediere, posibilitatea
obtinerii pe cale necontencioasa a unei hotarari JUDECATORESTI DE CONSFINTIRE A
ACORDULUI DE MEDIERE si posibilitatea autentificarii DE CATRE notarul public A ACORDULUI REZULTAT
DIN MEDIERE.
Părţile au libertatea sa isi aleaga mediatorul. Sursa
oficiala pentru alegerea mediatorului este tabloul mediatorilor autorizati
intocmit de Consiliul de mediere publicat pe site-ul institutiei:
www.cmediere.ro.
Informarea obligatorie A
PARTILOR se
realizeaza anterior incheierii contractului de mediere.
INFORMAREA OBLIGATORIE SE REALIZeAza DE MEDIATOR pentru
toate partile implicate in conflict, IN INTALNIRI COMUNE SAU INDIVIDUALE IN FUNCTIE
DE OPTIUNEA acestora partilor SI DE
DECIZIA MEDIATORULUI CARE VA AVEA IN VEDERE ELEMENTELE PARTICULARE ALE conflictului.
In cazul informarii PARTILOR, mediatorul
este obligat sa respecte termenul de maximum 15 zile consacrat de art 60^2 din
L192/2006 modificata si prin Legea 115/2012 modificata prin OUG 90/2012.
Informarea se poate realiza dupa cum urmeaza:
a. In situatia in care ambele
parti se prezinta la mediator acesta nu poate pretinde onorariu pentru
activitatea de informare.
b. In situatia in care la
mediator se prezinta o singura parte in vederea informarii si partea nu intelege
poate sa asigure prezenta celeilalte/celorlalte
parti, mediatorul va proceda la convocarea acesteia/acestora, la solicitarea
partii prezente in baza unui contract. Cheltuielile aferente procedurii de
invitare a celeilalte/celorlalte parti vor fi suportate de partea solicitanta.
c. In situatia in care o parte se
prezinta la mediator in vederea derularii procedurii de mediere si solicita
acestuia declansarea procedurii de mediere, mediatorul va proceda in baza unui
contract la invitarea celeilalte/celorlalte parti. In acesta situatie
mediatorul este indreptatit sa solicite onorariu si cheltuieli ocazionate in
derularea procedurii de pregatire a medierii.
Daca este mandatat de
solicitant, mediatorul este liber sa depuna toate diligentele pe care le
considera necesare in acord cu art 43 din Lege pentru a asigura prezenta
tuturor partilor in vederea desfasurarii sedintei/sedintelor de informare.
In cazul in care la mediator
se prezinta numai o parte pentru realizarea informarii mediatorul va solicita
date despre partea/părţile aflate in conflict in vederea transmiterii
invitatiei in acord cu art 43 alin 1 din Lege.
ART2 (11) din Legea
192/2006 modificata prin L115/2012 modificata prin OUG 90/2012: Dovada
participării la şedinţa de informare privind avantajele medierii se face
printr-un certificat de informare eliberat de mediatorul care a realizat
informarea. Dacă una dintre părţi refuză în scris participarea la şedinţa de
informare, nu răspunde invitaţiei prevăzute la art. 43 alin (1) ori nu se
prezintă la data fixată pentru şedinţa de informare, se întocmeşte un
proces-verbal, care se depune la dosarul instanţei.
CERTIFICATUL DE INFORMARE SE
ELIBEREAZA DE MEDIATOR DOAR IN SITUATIA IN CARE TOATE PARTILE CONFLICTULUI AU
FOST INFORMATE IN INTELESUL LEGII CU PRIVIRE LA MEDIERE.
Certificatul de informare trebuie
semnat de mediator si de părţile participante la şedinţa de informare.
Eliberarea certificatului de informare se face numai dupa semnarea acestuia de
catre mediator si toate părţile conflictului independent de sustinerea
informarii in comun sau individual. Certficatul de informate se elibereaza
intr-un numar de exemplare originale egal cu numarul partilor informate plus
unul pentru arhiva formei de exercitare a profesiei.
Mediatorul elibereaza certificat de informare
si in cazul in care dupa ce s-a finalizat informarea, una dintre părţile conflictului refuza sa-l semneze.
In cazul in
care părţile invitate nu confirma participarea, refuza participarea in scris
sau daca a acceptat participarea nu se prezinta la data fixata pentru sedinta
de informare mediatorul va elibera un proces verbal in care se va consemna
situatia specifica acelui caz.
In situatia
imposibilitatii finalizarii informarii indiferent de motiv (spre exemplu una
dintre parti pleaca se retrage in timpul informarii) fapt ce lipseste de eficienta informarea,
procedura astfel ca in acest caz mediatorul va elibera procesul
verbal prevazut de teza a doua a art. 2 alin 1^1 din Lege.
Certificatul de informare ( anexa 1 la prezentul Ghid) va fi redactat de mediator si va
cuprinde următoarele elemente obligatorii:
-
datele de identificare ale
formei de exercitare a profesiei (obligatoriu denumire, sediul profesional si
numarul certificatului de inregistrare fiscala cu data eliberarii acestuia)
-
număr de înregistrare al
certificatului si data inregistrarii in registrul formei de exercitare a
profesiei
-
datele de identificare ale
mediatorului care a realizat informarea
-
data, ora si locul şedinţei
de informare
-
părţile participante cu
toate datele de identificare (nume/denumire si domiciliu/sediu)
-
obiectul conflictului si
dupa caz numărul dosarului din instanta si instanta pe
rolul careia se afla dosarul
-
decizia fiecarei părţi in
urma informării cu privire la acceptarea medierii
-
semnătura si stampila
mediatorului si semnatura părţilor
In cazul particular al art 601, alin. 1, lit. g) din Lege
mediatorul va consemna in cuprinsul certificatului si numarul si data documentului
prin care a fost exprimat consimtamantul victimei de a participa la sedinta de
informare impreuna cu faptuitorul. (anexa 3 la prezentul ghid).
Procesul verbal ( anexa 2 la prezentul Ghid) prevazut la art 2 alin1^1 din Lege va fi
redactat de mediator si va cuprinde urmatoarele elemente obligatorii:
-
datele de identificare ale
formei de exercitare a profesiei (obligatoriu denumire, sediul profesional si
numarul certificatului de inregistrare fiscala cu data eliberarii)
-
număr de înregistrare al
certificatului si data inregistrarii in registrul formei de exercitare a
profesiei
-
datele de identificare ale
mediatorului care a realizat informarea
-
data, ora si locul şedinţei
de informare
-
părţile participante cu
toate datele de identificare (nume/denumire si domiciliu/sediu)
-
obiectul conflictului si
dupa caz numărul dosarului din instanta
-
motivul pentru care nu s-a
putut realiza informarea TUTUROR PARTILOR
-
semnătura si stampila
mediatorului si dupa caz, semnatura
partilor prezente daca informarea se realizeaza in intalnire comuna
In cazul particular al art 601, alin. 1, lit. g) din Lege
mediatorul va consemna in cuprinsul certificatului si numarul si data documentului
prin care a fost exprimat consimtamantul victimei de a participa la sedinta de
informare impreuna cu faptuitorul. (anexa 3 la prezentul ghid)
In situatia in care la mediator se
prezintă numai una dintre părţi, mediatorul, informează partea solicitantă ca
informarea se realizeaza PENTRU TOATE PARTILE din
conflict/litigiu, fara a se elibera
certificatul de informare. Totodata mediatorul informeaza partea/părţile
interesate ca exista posibilitatea
demersului personal al acesteia de a asigura prezenta celeilalte/celorlalte parti
in vederea realizarii informarii PRECUM SI existenţa posibilităţii privind invitarea
celeilalte/celorlalte parti DE CATRE MEDIATOR pentru participarea la procedura
informării obligatorii. DE ASEMENEA,
MEDIATORUL INFORMEAZA PARTEA/PARTILE INTERESATE DE POSIBILITATEA ORGANIZARII
SEDINTEI DE INFORMARE IN COMUN SAU INDIVIDUAL SI IN FUNCTIE DE
PARTICULARITATILE CONFLICTULUI SI OPTIUNEA PARTII/PARTILOR VA RECOMANDA UNA DIN
CELE DOUA VARIANTE. MODALITATEA DE ORGANIZARE A SEDINTEI DE INFORMARE DEPINDE si DE OPTIUNEA IDENTIFICATA DE PARTI.
Invitaţia se transmite de mediator prin orice mijloace
care asigură confirmarea primirii textului. Partea solicitantă este obligata sa
furnizeze mediatorului orice alte date necesare contactării celeilalte/celorlalte
părţi (telefon, email, adresa de corespondenta/fax).
În cazul acceptării medierii, părţile în dispută şi
mediatorul vor încheia și semna contractul de mediere, conform art. 43 alin. 2.,
iar mediatorul nu este obligat sa elibereze certificatul de informare. Procesul
verbal de inchidere a medierii confirma realizarea informarii conform art. 45
din Lege. In acest sens in continutul procesului verbal de inchidere a medierii
se va introduce mentiunea: „Potrivit art…..din contractul nr….din data……părţile
declara ca au fost informate de catre mediator cu privire la mediere, efectele
acesteia si regulile aplicabile, conform art 45 alin 1 lit c din L192/2006 cu
modificarile si completarile ulterioare”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu