STATUTUL PROFESIEI DE MEDIATOR
Capitolul I
Principiile şi
scopul profesiei de mediator
Art. 1 (1) Profesia de mediator este libera si independenta, care se
exercită in conditiile prevazute de Legea nr.192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator,
republicata, cu modificarile ulterioare, denumita in continuare Lege, si ale
prezentului statut.
(2)
Exercitarea profesiei de mediator este
supusa urmatoarelor principii fundamentale:
a) principiul legalitatii;
b) principiul libertatii;
c) principiul independentei;
d) principiul
neutralitatii;
e) principiul impartialitatii;
f) principiul confidentialitatii;
g) principiul pastrarii secretului profesional.
Art. 2 (1) Scopul
exercitării profesiei de mediator îl constituie sprijinirea părţilor aflate în
conflict de către o terţă persoană specializată în
calitate de mediator, să accepte
rezolvarea conflictului pe cale amiabilă, intr-un termen rezonabil, in vederea
obtinerii unei solutii convenabile, eficiente si durabile.
(2) Medierea face parte din modalităţile alternative de
soluţionare a litigiilor (ADR în engleză) folosite pentru restabilirea
echilibrului şi ordinii sociale perturbate de un conflict între două sau mai
multe persoane fizice sau juridice, inclusiv statul, asigurând în acelaşi timp
păstrarea şi relansarea relaţiilor de
colaborare între părţile între care a intervenit conflictul.
Art. 3 (1) In exercitarea profesiei mediatorul este
independent şi se supune numai legii, statutului profesiei si codului de etica
si deontologie profesionala, iar contractul şi acordul de mediere nu poate să
conţină clauze care contravin legii şi ordinii publice.
(2) Părţile sunt libere să îşi aleagă mediatorul, nu pot fi constrânse să
urmeze procedura medierii, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege, pot oricând
să renunţe la mediere, iar mediatorul nu poate impune părţilor o soluţie cu
privire la conflictul supus medierii, acestea având şi dreptul să aleagă locul, timpul, asistenţa de care au nevoie sau reprezentarea la semnarea acordului de mediere.
privire la conflictul supus medierii, acestea având şi dreptul să aleagă locul, timpul, asistenţa de care au nevoie sau reprezentarea la semnarea acordului de mediere.
(3) Exercitarea profesiei de către mediator se face în condiţii de
neutralitate, adică mediatorul nu poate să aibă vreun interes faţă de obiectul
medierii, şi de imparţialitate, păstrând permanent un echilibru între părţi.
(4) Medierea se desfăşoară într-un cadru nepublic, confidenţial, iar
mediatorul şi părţile sau asistenţii acestora sunt obligaţi să nu divulge faţă
de terţi informaţiile de care iau cunoştinţă
în cursul activităţii de mediere.
Capitolul al II-lea
Activitatea profesionala a mediatorului
SECŢIUNEA 1-a Dobândirea
calităţii de mediator
Art. 4 Statutul profesional
(1) Mediatorul este
persoana specializată şi apta sa faciliteze negocierile dintre părtile aflate
într-un conflict şi sa le sprijine pentru solutionarea conflictului, prin
metode şi tehnici care trebuie să servească exclusiv intereselor legitime şi
obiectivelor urmărite de părţile aflate în conflict.
(2) Profesia de mediator se exercită numai de către
mediatorii autorizaţi, înscrişi în Tabloul mediatorilor autorizaţi întocmit şi
publicat pe site-ul Consiliului de mediere.
(3) Exercitarea profesiei de mediator de către persoane care nu au dobândit
calitatea de mediator autorizat, în condiţiile legii, constituie infracţiune şi
se sancţionează potrivit legii penale.
Art. 5 Poate deveni mediator persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele
condiţii:
a)
are capacitate deplină de exerciţiu;
b)
are studii superioare;
c)
are o vechime în muncă de cel puţin 3 ani;
d)
este aptă, din punct de vedere medical, pentru exercitarea acestei activităţi;
e)
se bucură de o bună reputaţie şi nu a fost condamnată definitiv pentru
săvârşirea unei infracţiuni intenţionate, de natură să aducă atingere
prestigiului profesiei;
f)
a absolvit cursurile pentru formarea mediatorilor, în condiţiile legii, sau un
program postuniversitar de nivel maşter în domeniu,
acreditate
conform legii şi avizate de Consiliul de mediere;
g)
a fost autorizată ca mediator, în condiţiile prezentei legi.
Art. 6 (1) Persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 7 vor fi
autorizate ca mediatori de către Consiliul de mediere, după achitarea taxei de
autorizare, al cărei cuantum va fi stabilit prin regulamentul prevăzut la art.
17 alin. (2) din lege.
(2)
Cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European
sau ai Confederaţiei Elveţiene, posesori ai unui document de calificare în
profesia de mediator, obţinut în unul dintre aceste state, dobândesc, în
contextul dreptului de stabilire, accesul la profesie în România, după
recunoaşterea acestor documente de către Consiliul de mediere, conform Legii
nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale
pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3)
Documentele de calificare obţinute în profesia de mediator în alt stat decât
România ori într-un stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic
European sau în Confederaţia Elveţiană de către persoanele prevăzute la alin. (2)
se recunosc în condiţiile prevăzute la alin. (5), care se aplică în mod
corespunzător. Dacă abilităţile şi cunoştinţele nu corespund cerinţelor de
calificare prevăzute de legea română, Consiliul de mediere ia în considerare şi
experienţa profesională dobândită de solicitant şi îi poate cere să dovedească
faptul că îndeplineşte toate aceste cerinţe.
(4)
Prevederile alin. (2) şi (3) se aplică şi cetăţenilor români, posesori ai
documentelor de calificare în profesia de mediator, obţinute într-un stat membru
al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau în Confederaţia
Elveţiană, după caz, într-un stat terţ.
(5)
Cetăţeanul unui stat terţ, care a absolvit cursurile pentru formarea
mediatorilor în străinătate sau care a dobândit calitatea de mediator în
străinătate şi doreşte să desfăşoare activitate de mediere cu caracter
permanent în România, dobândeşte acces la profesie în următoarele condiţii:
a) prezintă titlul de studii, însoţit de
atestatul de echivalare eliberat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
b) prezintă conţinutul programei de formare
parcurse, inclusiv durata pregătirii şi, după caz, documentele care atestă
dobândirea calităţii de mediator. Consiliul de mediere evaluează conţinutul
programei de formare prezentate, inclusiv durata pregătirii, comparând
cunoştinţele şi abilităţile atestate de aceste documente cu cerinţele stabilite
conform legii române, şi hotărăşte, dacă este cazul, accesul în profesie.
Condiţiile de echivalare ori compensare a calificării, în situaţia în care
cunoştinţele şi abilităţile atestate nu corespund cerinţelor de calificare
prevăzute de legea română, vor fi stabilite prin regulamentul prevăzut la art.
17 alin. (2).
(6)
Mediatorul străin poate desfăşura în România activitatea de mediere cu caracter
ocazional, sub forma prestării de servicii, în baza documentului care atestă că
exercită legal această profesie în statul de domiciliu sau de reşedinţă, fiind
exceptat de la cerinţele de autorizare şi de înscriere prevăzute în lege, având
însă obligaţia înştiinţării, în scris, a Consiliului de mediere cu privire la
desfăşurarea acestei activităţi.
(7)
Cetăţenii altor state ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European sau
ai Confederaţiei Elveţiene, posesori ai unui document de calificare ca
mediator, obţinut în unul dintre aceste state sau în România, dobândesc
calitatea de mediator în România, în condiţiile prevăzute la alin. (2)–(6).
(8)
Cetăţenii prevăzuţi la alin. (7), care au dobândit calitatea de mediator în
România, pot desfăşura activitatea de mediere cu caracter permanent în unul
dintre statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European,
dacă în aceste state dobândirea acestei calităţi nu este reglementată, în baza
documentului care atestă că exercită legal această profesie în România.
(9)
Pentru mediatorii autorizaţi în condiţiile art. 7 şi 72 alin. (2) din Lege,
documentul de calificare prin care se atestă dobândirea competenţelor
profesionale ca mediator este eliberat de către Consiliul de mediere în
condiţiile stabilite de standardele de formare în domeniul medierii.
(10) În cazul în care este necesară verificarea documentelor depuse în vederea
autorizării, aceasta se poate realiza şi prin Sistemul de informare în cadrul
pieţei interne, în condiţiile legii.
Art. 7 (1) Primirea în profesia de mediator presupune
parcurgerea etapei de autorizare, prin care se dobandeste calitatea de
mediator, urmata de inscrierea in Tabloul mediatorilor.
(2)
Autorizarea mediatorului se realizează în baza cererii individuale adresate Consiliului de mediere, care,
primind-o, va verifica in primul rand indeplinirea condiţiilor prevazute la art
7, lit a)-f) sau, dupã caz, condiţiile art. 8 alin. (2)-(6) din Lege.
(3)
Cererea formulată de persoana care doreşte să fie primită în profesie se adresează
preşedintelui Consiliului de mediere şi se depune sau, după caz, se comunică în
două exemplare, personal, prin mandatar sau prin poştă, insotita de următoarele documente:
a)
actul de identitate – in
copie;
b)
certificat de naştere – in
copie;
c)
certificat de căsătorie – în
copie (în cazul schimbării numelui);
d) diplomă de licenţă/titlu de studii însoţit de atestatul de echivalare
eliberat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului – in
copie certificata cu mentiunea «conform
cu originalul»;
e) dovada absolvirii cursurilor de formare ca mediator - in copie certificata
cu mentiunea «conform cu originalul»;
f) adeverinţa medicală eliberată de unitatea medicala competenta sau medicul
de familie, cu menţiunea “Clinic sănătos”, în termen de valabilitate la data
depunerii cererii – în original;
g) cazierul judiciar în termen de valabilitate la data depunerii cererii,
pentru cetăţenii români, sau declaraţie pe proprie răspundere in forma
autentica, pentru cetăţenii străini- în original;
h) dovada vechimii în muncă – in copie certificata cu mentiunea «conform cu originalul»;
i) dovada achitării taxei de autorizare, in cuantumul stabilit de consiliu –
în copie;
j) 2 fotografii tip act de identitate pentru legitimatie – pe hârtie şi în
format electronic (se pot face fotografii şi la sediul consiliului);
k) dovada care sa ateste ca este membru al unei asociatii
profesionale de mediatori inscrisa in RNEODM – in original;
l) declaraţia solicitantului că nu se află în nici unul dintre cazurile de
nedemnitate sau incompatibilitate prevăzute la art. 14 din Lege ori că înţelege să renunţe la orice stare de incompatibilitate, în cel mult trei luni
de la data emiterii deciziei de primire în profesia de mediator – in original;
m) actele de înfiinţare a formei de exercitare a profesiei de mediator aleasă,
în două exemplare – în original;
n) dovada spaţiului pentru sediul profesional, care poate fi: titlu de
propietate, contract de comodat, contract de închiriere sau subînchiriere,
etc., atestată cu dată certă de avocat sau autentificată – în copie;
Art 8 (1) Pe baza documentelor depuse
conform art. 7, comisia permanenta verifica, potrivit regulamentului prevăzut
la art. 17 alin. (2) din lege, daca sunt sau nu îndeplinite condiţiile
prevãzute de art. 7 si 8 din lege;
(2) La recomandarea
comisiei permanente, în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii
Consiliul adoptã o hotãrâre privind aprobarea sau respingerea acesteia.
(3) Termenul de comunicare a hotărârii
este de 10 zile calendaristice de la data adoptãrii.
(4)
Legitimaţia şi autorizaţia de mediator se eliberează solicitantului direct sau
prin mandatar, în cel mult 30 de zile calendaristice de la data constatării
îndeplinirii de către acesta a tuturor condiţiilor stabilite de lege.
(5) Termenul poate fi
prelungit o singură dată, pentru o perioadă de maximum 15 zile calendaristice. Valabilitatea documentelor depuse iniţial nu este afectată de această
prelungire. Prelungirea termenului de autorizare, precum şi durata acestei
prelungiri se motivează în mod corespunzător şi se notifică solicitantului
înainte de expirarea termenului iniţial.
(6) În cazul în care
solicitantul nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege sau cererea formulată
de acesta nu este însoţită de toate actele doveditoare, Consiliul de mediere
comunică persoanei interesate prin email sau prin poştă refuzul motivat de
autorizare sau, după caz, necesitatea completării dovezilor impuse de lege.
(7)
Oricare dintre membrii Consiliului poate solicita, motivat in scris,
reevaluarea unei cereri de cãtre Comisia permanentã. Solicitarea motivatã se
consemneazã în procesul-verbal de şedinţã şi se transmite solicitantului în
maximum 15 zile, spre ştiinţã.
(8)
Hotărârea de refuz, respectiv de retragere a autorizaţiei de mediator poate fi
atacată la instanţa judecătorească competentă, în conformitate cu procedura
prevăzută de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările
şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA a 2-a Suspendarea
şi încetarea calităţii de mediator
Art.
9 (1) Exercitarea calităţii de mediator se suspendă:
a) în cazul unei
incompatibilităţi prevăzute de lege; în acest caz, mediatorul este obligat să
încunoştinţeze, în termen de 15 zile, Consiliul de mediere, în legătură cu
această incompatibilitate;
b) la cerere, făcută în
scris de către mediator, pe o perioada determinatã sau nedeterminatã;
c) ca
sancţiune disciplinară, potrivit art. 39 alin. (1) lit. c) din lege.
(2) Exercitarea calităţii de mediator se suspendă de drept, în cazul în care
împotriva mediatorului s-a luat măsura arestării preventive, până la
soluţionarea procesului penal, potrivit legii.
(3) Suspendarea activitãţii la
cererea mediatorului se constatã prin decizie a preşedintelui emisă în termen
de 30 zile şi se înscrie în Tabloul mediatorilor.
(4)
Încetarea suspendãrii se dispune după depunerea urmãtoarelor documente:
a)
cererea solicitantului;
b)
act de identitate - în copie;
c)
hotãrârea prin care a primit avizul Consiliului pentru forma de exercitare a
profesiei - în copie;
d)
declaraţia tip de înscriere a datelor personale în Tabloul mediatorilor - în
original;
e)
dovada încetării cauzei de suspendare de la alin.(1) a) şi alin.(2).
(5)
Încetarea cauzei de suspendare de la alin.(1) lit. b) şi c) se constatã prin
decizie a preşedintelui, iar după încetarea cauzelor de la alin. (1) lit. a) şi
alin.(2) se aprobă reluarea activităţii prin hotărâre a consiliului.
Art.
10 (1)
Calitatea de mediator încetează:
a) la cerere, prin renunţare făcută în scris de
către mediator;
b) prin deces;
c) în cazul în care nu mai îndeplineşte
condiţiile prevăzute de lege şi statut;
d) ca sancţiune disciplinară, în condiţiile
stabilite la art. 39 alin. (1) lit. d);
e) în cazul condamnării definitive pentru
săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni, care îl face nedemn de a mai exercita
această profesie.
(2)
Încetarea calităţii de mediator se constată de
preşedintele consiliului în situaţiile de la lit. a) şi b), respectiv de către
consiliul în situaţiile de la lit. c), d) şi e).
(3) În caz de încetare a calităţii de mediator, numele acestuia se radiază din
tabloul mediatorilor.
(4)
Autorizarea ca mediator, solicitatã consiliului ulterior încetãrii calitãţii de
mediator, se realizeazã în aceleaşi condiţii prevãzute la art. 8.
Secţiunea
a 3-a Activitatea de mediere
Art. 11 Exercitarea
profesiei
(1) Profesia de mediator se desfasoara in cadrul formelor de exercitare a
profesiei, asa cum au fost reglementate in Lege si in prezentul statut.
(2) Mediatorul desfăşoara procedura de mediere
pentru orice persoane fizice, juridice sau alte entitati, în mod egal pentru toate persoanele, fără
deosebire de rasă, culoare, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex,
opinie, apartenenţă politică, avere sau origine socială.
Art. 12 Activitatea mediatorului
(1)
Medierea reprezinta o activitate de interes public, potrivit
legii.
(2)
Activitatea mediatorului se realizează potrivit procedurilor prevăzute în
lege şi alte acte normative, prin:
1. Procedura prealabila medierii:
a) informarea partilor privind medierea şi
avantajele acesteia in vederea acceptarii medierii;
b) invitarea partilor la mediere;
c) incheierea contractului de
mediere;
2. Activitatea de mediere propriu-zisă, prin utilizarea de catre
mediator a unor metode si tehnici specifice de comunicare si negociere.
3. Redactarea documentelor specifice procedurii de mediere.
4. Comunicarea documentelor catre instanta de judecata, parchet, politie
si alte autoritati, potrivit prevederilor legale.
5. Arhivarea documentelor specifice in cadrul formei de exercitare a
profesiei.
(3) Pentru activitatea
desfăşurată de mediator, acesta are dreptul la plata unui onorariu stabilit
prin negociere cu părţile, precum şi la restituirea cheltuielilor ocazionate de
mediere.
(4) Onorariul trebuie să fie
rezonabil şi să ţină cont de natura şi de obiectul conflictului.
(5) Pentru activitatea de
informare şi consiliere a părţilor cu privire la procedura medierii şi
avantajele acesteia, îndeplinită potrivit legii anterior încheierii
contractului de mediere, mediatorul nu poate pretinde onorariu.
(6) Mediatorul va ţine evidenţa contabilă şi va declara veniturilor în
conformitate cu prevederile legale.
Art. 13
Calitatea serviciilor prestate
(1) Mediatorul este obligat ca, prin
exercitarea în limitele legii şi cu bună-credinţă a atribuţiilor profesiei, să
asigure servicii de calitate, desfăşurate în spaţii special amenajate, în concordanță cu forma
de organizare a profesiei.
(2) Mediatorul este autorizat sa
informeze partile despre serviciile pe care le ofera, cu conditia ca informatia
sa fie fidela, veridica, cu respectarea secretului profesional, a principiilor
fundamentale ale profesiei si a regulilor de publicitate stabilite prin normele
aplicabile profesiei.
(3)
Mediatorul trebuie sa depuna toate diligentele necesare in vederea prestarii unui
serviciu de calitate in conditii de siguranta, respect reciproc, egalitate de
sanse, corectitudine profesionala si procedurala.
(4) Consiliul
de Mediere este obligat să sprijine mediatorul, prin asigurarea şi menţinerea
unui cadru legal optim pentru mediere, ca activitate de interes public.
(5) Pentru realizarea unui
serviciu de mediere de calitate, mediatorul beneficiază de recunoaşterea,
sprijinul, susţinerea şi colaborarea autorităţilor şi instituţiilor publice,
precum şi altor organisme cu activităţi de interes pentru mediere, potrivit
legislaţiei, strategiilor şi protocoalelor de colaborare.
Capitolul
al III-lea
Formele
de exercitare a profesiei de mediator. Publicitate.
Art. 14
(1) Mediatorii îşi pot desfãşura activitatea de
mediere numai în cadrul formelor de exercitare a profesiei de mediator sau în
cadrul unei organizaţii neguvernamentale care are în obiectul de activitate
furnizarea de servicii de mediere.
(2) Un mediator poate desfãşura
activitatea de mediere în cadrul unei singure forme de exercitare a profesiei.
(3) Formele de exercitare a profesiei
de mediator pot angaja traducãtori, jurişti, alt personal de specialitate,
precum şi personal administrativ şi de serviciu necesar activitãţii de mediere,
în condiţiile Codului muncii.
Art. 15 (1) Formele de exercitare a
profesiei de mediator sunt:
a) societate civilã profesionalã de mediatori, prescurtat
SCPM;
b) birou de mediator, prescurtat BM;
c) birou de mediatori asociaţi, prescurtat BMA;
d) angajat cu contract de muncã în cadrul uneia dintre
formele de exercitare a profesiei prevãzute la lit. a) - c) sau în cadrul unei
organizaţii neguvernamentale care are în obiectul de activitate furnizarea de
servicii de mediere, în condiţiile prevãzute de Codul muncii;
(2)
Mediatorul este liber să opteze şi să îşi schimbe în orice moment opţiunea
pentru una dintre formele de exercitare a profesiei prevăzute de Legea nr.
192/2006, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 16 (1) În oricare dintre formele de exercitare a
profesiei, mediatorul îşi poate desfãşura activitatea începând cu data emiterii
autorizaţiei de cãtre consiliu şi înscrierii în Tabloul mediatorilor.
(2) Mediatorul este obligat sã
înştiinţeze în scris Consiliul cu privire la orice modificare a datelor
înscrise în Tabloul mediatorilor, precum şi modificãri ale codului de
înregistrare fiscalã sau ale cazierului judiciar, în termen de maximum 30 de
zile calendaristice de la data la care devin aplicabile aceste modificãri, sub
sancţiunea radierii din Tabloul mediatorilor.
(3) În cazul schimbãrii sau
încetãrii formei în care îşi exercitã profesia de mediator sau al suspendãrii
din activitate, mediatorul este obligat sã notifice în scris Consiliul şi sã
precizeze:
a) destinaţia pentru cota-parte care îi revine din
bunurile patrimoniale şi nepatrimoniale ale formei de exercitare a profesiei în
care a funcţionat anterior, dupã caz;
b) destinatarul evidenţelor întocmite cu privire la
activitatea de mediator în forma de exercitare a profesiei în care a funcţionat
anterior şi a arhivei sale.
Art.
17 (1) Toate
formele de exercitare a profesiei de mediator sunt supuse următoarelor reguli:
a) activitatea de mediere se
poate desfãşura la sediul profesional sau într-o altã locaţie decisã de
mediator şi pãrţi;
b) patrimoniul comun este
afectat exclusiv activităţii profesionale şi are regimul patrimoniului de
afectaţiune profesională;
c) mediatorul nu poate
desfăşura activităţi de mediere în afara formei de exercitare a profesiei
pentru care a optat;
d) formele de exercitare a
profesiei se individualizează prin denumire, conform prevederilor Legii şi ale
Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului de mediere. În cazul
tuturor formelor de exercitare a profesiei de către mediatorii străini se pot
utiliza, la alegere, denumirea şi numele formei de exercitare a profesiei din
ţară sau din străinătate.
e) în maximum 6 luni de la data eliberãrii documentelor
de autorizare, mediatorii vor afişa la sediul profesional firma formei de
exercitare, conform regulilor de publicitate prevãzute în prezentul statut;
f) toate documentele întocmite de mediator, dintre care
cel puţin invitaţia la mediere, contractul de mediere, procesul verbal şi
înştiinţãrile trimise organelor judiciare, vor include în mod obligatoriu
denumirea formei de exercitare, numele mediatorului, adresa de corespondenţã a
sediului profesional şi datele de contact, dintre care cel puţin numãrul de
telefon şi o adresã de e-mail;
g) includerea oricãrei alte denumiri a unei alte profesii
sau a unei alte forme de exercitare a altei profesii pe documentele oficiale
ale mediatorului este interzisã.
(2)
Sediul fiscal şi sediul operaţional, aşa cum sunt definite de legislaţia în
domeniul fiscal, al aceleiaşi forme de exercitare a profesiei, pot fi diferite,
având însã acelaşi regim de sediu profesional, în sensul Legii, dacã sunt
avizate de Consiliu.
(3)
În cazul în care un mediator solicitã şi obţine avizul pentru mai multe sedii
profesionale în aceeaşi localitate, în Tabloul mediatorilor va fi înscris un
singur sediu profesional care poate fi sediul fiscal sau un punct de lucru
dintre cele avizate de Consiliu.
(4)
Taxele de avizare a formei de exercitare a profesiei şi a unor sedii
profesionale ca puncte de lucru se stabilesc prin hotãrâre a Consiliului.
(5)
Încetarea formei de exercitare a profesiei atrage desfiinţarea tuturor sediilor
profesionale ale acesteia.
(6) Între
formele de exercitare a profesiei se pot stabili raporturi de conlucrare
profesională. Convenţia de conlucrare profesională se înregistrează la
Consiliu.
(7) Înfiinţarea
formelor de exercitare a profesiei are loc după depunerea următoarelor si
înregistrarea la Consiliu a următoarelor documente (depuse odată cu actele de
autorizare a mediatorului sau ulterior):
a) cererea de
înregistrare, semnată, în 2 exemplare originale, din care una se returnează
mediatorului, neţinând loc de dovada de înregistrare;
b) actul de
înfiinţare a formei de exercitare a profesiei, în 3 exemplare, în original, din
care 2 se returnează solicitantului odată cu dovada înregistrării;
c) dovada deţinerii
spaţiului necesar desfăşurării activităţii;
d) dovada plăţii
taxei de înregistrare;
e) modelul siglei
şi stampilei formei de exercitare a profesiei;
(8) În caz de desfiinţare,
titularul (ii) formei de exercitare a profesiei are obligaţia finalizării
tuturor contractelor angajate sau, în cazurile urgente, predării lor altor
mediatori, cu acordul părţilor. Cererea adresată consiliului cu cel puţin 30 de
zile înainte de data prevăzută pentru închidere, va conţine situaţia
contractelor nefinalizate şi dovada ştergerii din evidenţele fiscale.
(9) Decizia
de desfiinţare va fi emisă de consiliu în termen de 30 de zile de la predarea
documentelor şi se comunică solicitantului direct sau prin poştă.
(10) Despre
înfiinţarea sau desfiinţarea formelor de exercitare a profesiei se fac menţiuni
în Registrul de evidenţă al acestora de la consiliu, iar documentele depuse se
arhivează în dosarul individual al fiecărei forme de exercitare a profesiei
gestionat de consiliu.
Sectiunea
1. Societatea civilă profesională
Art.
18 (1) Societatea civilã profesionalã de mediatori este
constituitã din 2 sau mai mulţi mediatori care contribuie în naturã şi/sau în
numerar la constituirea unui patrimoniu de afectaţiune, în vederea desfãşurãrii
activitãţii profesionale.
(2)
Raportul juridic civil se naşte între persoanele beneficiare ale serviciului de
mediere şi societatea civilã profesionalã de mediatori, activitatea de mediere
putând fi desfãşuratã de oricare dintre mediatorii asociaţi sau angajaţi, cu
acordul beneficiarilor serviciului de mediere.
(3)
Societatea civilã profesionalã de mediatori se individualizeazã printr-o
denumire specificã ce cuprinde numele a cel puţin unuia dintre asociaţi, urmatã
de sintagma «societate civilã profesionalã de mediatori» (de exemplu: «MIHAI
POPESCU - Societate civilã profesionalã de mediatori» sau «POPESCU şi BARBU -
Societate civilã profesionalã de mediatori» sau «POPESCU, BARBU şi asociaţii -
Societate civilã profesionalã de mediatori»).
(4)
Denumirea se înscrie pe firma societãţii civile profesionale de mediatori şi se
utilizeazã în actele profesionale cu respectarea prevederilor prezentului
statut, fiind înscrisã în mod obligatoriu pe ştampilã, documentele emise de
mediator, formulare personalizate etc., exact în aceeaşi formã şi dimensiuni în
care a fost înscrisã în Registrul formelor de exercitare a profesiei de
mediator, întocmit de Consiliu, potrivit modelului din anexa nr. ___.
(5) Contractul de societate civilã
profesionalã de mediatori şi statutul acesteia sunt încheiate în formã scrisã
între mediatorii asociaţi, potrivit legii civile şi cu respectarea modelelor
prevãzute în anexele nr. ____şi ____ din prezentul statut.
(6)
Contractul de Societate civilă profesională şi Statutul acesteia se autentifică
la notar sau li se dă dată certă de către un avocat, după care înregistrează la
Consiliu.
Sectiunea
a 2-a. Biroul de mediator
Art.
19 (1) În biroul de mediator îşi exercitã profesia un singur
mediator autorizat. Biroul de mediator se înfiinţeazã în baza actului de
înfiinţare a biroului de mediator, înregistrat la Consiliu şi întocmit conform
anexei nr.___ din statut.
(2) Biroul
de mediator se individualizeazã printr-o denumire specificã ce cuprinde numele
şi prenumele mediatorului, urmatã de sintagma «birou de mediator» (de exemplu:
«MIHAI POPESCU – Birou de mediator»).
(3)
Prevederile
art. 18 alin. (4),(5),(6) se aplică în mod corespunzător.
Sectiunea
a 3-a Biroul de Mediatori Asociaţi
Art. 20 (1) Biroul de mediatori asociaţi este constituit din 2 sau
mai mulţi mediatori care îşi desfãşoarã activitatea în acelaşi birou, în baza
actului de înfiinţare a biroului de mediatori asociaţi, întocmit conform anexei
nr. ____şi care încheie între ei un acord de asociere, înregistrat la Consiliu.
(2) Biroul
de mediatori asociaţi se individualizeazã printr-o denumire specificã ce
cuprinde numele şi prenumele mediatorilor, urmatã de sintagma «birou de
mediatori» (de exemplu: «MIHAI POPESCU, Gheorghe Ursu – Birou de mediatori»)
sau numele unui mediator astfel: „MIHAI POPESCU şi asociaţii – Birou de
mediatori”.
(3) Prevederile art. 18 alin. (4),(5),(6) se aplică în mod
corespunzător.
Sectiunea a 3-a. Mediatorul angajat în interiorul
profesiei prin contract individual de muncă
Art. 22 (1)
Mediatorul autorizat poate fi angajat în interiorul profesiei cu contract
individual de muncă în condiţiile Codului muncii, încheiat cu biroul de
mediator, biroul de mediatori asociaţi, societatea civilă profesională şi
organizaţiile neguvernamentale care au ca obiect de activitate medierea aşa cum
este reglementată de Lege.
(2) În contractul individual de
muncă la secţiunea „Clauze speciale” se înscrie o menţiune referitoare la obligaţia
de confidenţialitate a mediatorului şi dreptul său de a refuza angajatorului
divulgarea conţinutului discuţiilor dintre părţi în timpul medierii.
(3)
La contractul individual de muncă se anexează
Codul etic şi deontologic al mediatorului autorizat.
Secţiunea
a 4-a Modificări ale formei de
exercitare a profesiei
Art. 23 (1)
Orice formã de exercitare a profesiei de mediator poate sã îşi modifice adresa
sediului profesional, datele de contact sau numele mediatorilor înscrişi în
denumire, pãstrându-şi acelaşi numãr sub care a fost înscrisã iniţial în
Registrul formelor de exercitare a profesiei, întocmit şi actualizat de
Consiliu.
(2)
Orice mediator poate sã opteze pentru schimbarea sau încetarea formei de
exercitare a profesiei de mediator şi radierea acesteia din Registrul formelor
de exercitare a profesiei.
(3)
În cazul modificãrii, schimbãrii sau încetãrii formei de exercitare a
profesiei, mediatorul autorizat va depune la Consiliu o cerere însoţitã de
urmãtoarele documente, pe care le va certifica personal pentru conformitate cu
originalul:
a) actul de identitate - în copie;
b) hotãrârea prin care a primit avizul Consiliului pentru
forma de exercitare pentru care solicitã modificare, schimbare sau încetare -
în copie,
c) actul prin care face dovada modificãrii sau schimbãrii
intervenite (dovada noului spaţiu, hotãrârea asociaţilor, proces verbal al
adunãrii asociaţilor, certificat de cãsãtorie sau hotãrârea definitivã privind
desfacerea cãsãtoriei etc.) - în copie,
d) dovada plãţii taxei privind analiza
dosarului de schimbare sau încetare a formei de exercitare a profesiei, în
cuantum stabilit de Consiliu - în fotocopie;
e)
legitimaţia de mediator, vizatã la zi - în copie.
(4) Orice modificare survenitã
în forma de exercitare a profesiei de mediator deja avizatã de Consiliu se
constatã prin decizie a preşedintelui.
(5) Schimbarea sau încetarea
formei de exercitare a profesiei se aprobã prin hotãrâre a Consiliului şi
devine aplicabilã de la data emiterii hotãrârii.
(6)
Schimbarea formei de exercitare a profesiei atrage obligaţia îndeplinirii
condiţiilor de înscriere a noii forme de exercitare a profesiei în Tabloul
mediatorilor în termen de maximum 30 de zile de la data eliberãrii hotãrârii
emise de Consiliu, sub sancţiunea radierii din Tabloul mediatorilor.
(7) Încetarea formei de exercitare a profesiei atrage radierea din Tabloul
mediatorilor şi retragerea autorizaţiei ca mediator.
Reguli
de publicitate a mediatorilor şi a formelor de exercitare a profesiei
Art. 24
(1) Mediatorul are dreptul de a
informa publicul cu privire la mediere, avantajele acesteia şi activitatea
desfăşurată, cu decenţă şi onestitate, construindu-şi reputaţia pe competenţă
şi demnitate, fără contribuţia reclamei de orice fel.
(2) Condițiile în care se poate face
publicitate profesiei de mediator prin promovarea şi ofertarea serviciilor
serviciilor de mediere atât de către mediatori sau asociaţiile profesionale, cât
şi de către formele de exercitare a profesiei prin care se furnizează serviciul de mediere sunt
stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului de
mediere şi prezentul statut.
(3) Informaţia
furnizată de mediator trebuie să fie fidelă, veridică şi cu respectarea
secretului profesional, precum şi a celorlalte principii ale profesiei.
(4) Indiferent
de mijlocul de publicitate utilizat, se interzice folosirea de mentiuni
comparative, nereale sau exagerate despre activitatea si experienta
mediatorului, sau care contin promisiuni de rezultat al medierii, precum si
indicatii referitoare la identitatea clientilor, fara acceptul expres al
acestora.
(5) Mijloacele de publicitate vor fi folosite numai pentru
promovarea si ofertarea serviciilor de mediere si nu pot fi folosite pentru reclama în scopul dobândirii de
clientela pentru alta activitate proprie sau în interesul unor terti.
(6) Pot fi utilizate pentru oferta de servicii de solutionare a
disputelor prin mediere una sau mai multe mijloace de publicitate, respectiv:
a) plasarea unei firme;
b) anunturi de publicitate
potrivit prezentelor Reguli;
c) anunturi si mentiuni în
anuare, carti de telefon sau alte publicatii;
d) invitatii, brosuri si
anunturi de participare la conferinte, seminarii, etc. profesionale si de
specialitate;
e) oferta de servicii prin corespondenta
si carti de vizita profesionale;
f) site Internet.
(7) Nu este
permisa utilizarea urmatoarelor mijloace de publicitate pentru:
a) oferirea serviciilor de mediere prin prezentare proprie sau prin
intermediar la domiciliul sau resedinta unei persoane, sau într-un loc public;
b) propunerea personalizata
de prestari de servicii efectuata de o forma de exercitare a profesiei, fara ca
aceasta sa fi fost în prealabil solicitata în acest sens;
c) acordarea de consultatii si/sau
desfasurarea in public , inclusiv
si/sau difuzarea în tot sau în parte a sedintelor de mediere a unor cazuri
reale, prin orice mijloc de comunicare în masa, inclusiv prin internet,
emisiuni radiofonice sau televizate, etc
Art. 25. (1)
Firma formei de exercitare va fi amplasata la intrarea imobilului si/sau a spatiului
ocupat în care forma de exercitare a profesiei îsi are sediul profesional.
(2) Firma se realizeaza prin gravare pe orice tip de suport metalic, va avea
dimensiunea maxima de 40 x 60 cm, 90 cm x 200 cm se realizeaza în conformitate cu modelele din
Anexa ___ si cuprinde obligatoriu urmatoarele elemente:
a. România si Consiliul de
Mediere, inclusiv sigla acestuia
b. denumirea formei de
exercitare a profesiei de mediator, conform avizului Consiliului de mediere;
c. adresa completa a
sediului profesional;
d. date de contact ale
formei de exercitare a profesiei de mediator;
e. pozitia la care este
înscris în Registrul Formelor de Exercitare a profesiei de mediator.
(3) Mediatorul va afisa
în interiorul sediului profesional autorizatia de mediator, copie sau original,
precum si avizul formei de exercitare în sintagma „Avizat de Consiliul de
Mediere prin Hotarârea Nr. __ din data de
_________”.-
(4) Formele de
exercitare a profesiei de mediator pot publica anunturi în mica sau în marea
publicitate în presa scrisa şi pe internet, cu ocazia stabilirii sau a
schimbarii sediului profesional precum si a modificarii formelor acestora.
(5) Pentru fiecare
ocazie dintre cele prevazute la alin.(4), formele de exercitare a profesiei de
mediator pot publica o singura data anunturi ale caror dimensiuni sa nu
depaseasca 6 x 9 cm.
(6) Anunturile
publicate în anuarele profesionale, cartile de telefon sau alte publicatii care privesc activitatea formelor
de exercitare a profesiei, trebuie sa cuprinda cel mult mentiunile prevazute de legea 192/2006 pentru a fi inscrise corespunzator
în Tabloul Mediatorilor.
(7) Formularele
utilizate pentru corespondenta profesionala si cartile de vizita profesionale
pot cuprinde în afara datelor înscrise în Tablou Mediatorilor şi un slogan de
promovare a medierii ca modalitate alternativă de solutionare a conflictelor.
(8) Invitatiile si
anunturile de participare la întruniri si colocviile de specialitate pot
mentiona denumirea formei de exercitare a profesiei si organizatiile din care
fac parte respectivii mediatori autorizati, precum si date de contact ale
acestora.
(9) În vederea
participarii la manifestarile mentionate la alin. (8), formele de exercitare a
profesiei pot edita pliante, flyere, mape sau brosuri de prezentare generala a
medierii şi organizaţiei pentru comunicare publica.
Art. 26
(1) Formele de exercitare a profesiei pot avea site,
portal, blog, forum sau cont propriu in reţelele de socializare de pe internet
care pot cuprinde mentiuni referitoare la activitatea desfasurata, promovarea
medierii, date de contact şi link-uri spre alte site-uri de interes pentru
profesie.
(2) Continutul si modul
de prezentare al site-ului de internet trebuie sa respecte demnitatea si
onoarea profesiei, precum si secretul profesional.
(3)
Site-ul de Internet nu poate cuprinde nici o
intercalare cu caracter de reclama sau mentiune publicitara pentru un produs
sau serviciu diferit de activitatile prevazute de Legea nr.192/2006, prin care ar fi afectate
principiile profesiei, morala şi ordinea publică, dreptul de proprietate
intelectuală, etc.
(4) Pentru realizarea
obiectivelor de publicitate proprii şi de promovare a
medierii, forma de exercitare a profesiei detinatoare a site-ului de internet
trebuie sa asigure cel putin o data pe an vizitarea si evaluarea paginilor
proprii si a paginilor la care este permis accesul pe baza legaturilor
realizate prin intermediul site-ului propriu si trebuie sa dispuna fara
întârziere eliminarea lor, daca continutul si forma acestora sunt contrare principiilor
esentiale privind organizarea si exercitarea profesiei de mediator sau sunt
facute în scop comercial evident.
(5) Nerespectarea
obligatiilor prevazute de prezentele Reguli privind publicitatea formelor de
exercitare a profesiei de mediator constituie abatere în conformitate cu Legea
nr. 192/2006 şi Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor.
(6) Firmele care la data adoptarii prezentelor Reguli de publicitate nu
îndeplinesc conditiile de forma si continut vor fi schimbate in termen de maxim
trei luni de la publicarea acestora pe site-ul oficial al Consiliului de
Mediere.
Capitolul al IV-lea
Tabloul mediatorilor
Art. 27.
(1) Mediatorii autorizaţi activi (cu drept de exercitare a profesiei)
sunt înscrişi în Tabloul mediatorilor, întocmit de Consiliul de mediere şi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În tabloul prevăzut la
alin. (1) se menţionează următoarele date:
a) numele şi prenumele mediatorului;
b) sediul profesional;
c) pregătirea de bază a mediatorului, instituţiile la
care s-a format şi titlurile cu care le-a absolvit;
d) domeniul medierii în care acesta este specializat;
e) durata experienţei practice în activitatea de mediere;
f) limba străină în care este capabil să desfăşoare
medierea;
g) calitatea de membru al unei asociaţii profesionale în
domeniul medierii, precum şi, după caz, al altor organizaţii;
h) existenţa unei cauze de suspendare.
(3) Consiliul de mediere are
obligaţia să actualizeze Tabloul mediatorilor
şi cel puţin o dată pe an, până la 30 ianuarie, şi să îl pună la
dispoziţie celor interesaţi la sediul său, al instanţelor judecătoreşti, al
autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi la sediul Ministerului
Justiţiei şi pe pagina de Internet a acestuia.
(4) Mediatorii straini vor fi mentionati intr-un tablou special, conform
anexei nr. ___. Separat se vor mentiona formele de exercitare a profesiei din
care acestia fac parte, potrivit prevederilor din Lege. Distinct sunt
evidentiati mediatorii straini care provin dintr-un stat membru al Uniunii
Europene sau al Spatiului Economic European, care sunt autorizati sa isi
desfasoare activitatile profesionale sub titlul profesional corespunzator
obtinut intr-un stat membru, indicandu-se si daca acestia desfasoara activitati
de mediere cu caracter permanent pe teritoriul Romaniei si titlul profesional
sub care isi desfasoara activitatea.
(5) Se va intocmi separat un tablou al mediatorilor
suspedaţi sau incompatibili, alcatuit potrivit anexei nr. ___, care se
reactualizeaza pana la data de 30 ianuarie a fiecarui an, cu sprijinul
asociaţiilor de mediatori.
(6) Tabloul mediatorilor activi, tabloul special al
mediatorilor straini si tabloul mediatorilor suspendaţi sau incompatibili se
reactualizeaza lunar si se afişează pe site-ul consiliului.
(7) Pana la data de 20 ianuarie a fiecarui an,
asociaţiile întocmesc un Tablou al mediatorilor actualizat, care va fi
comunicat la consiliu, instanţe, parchete, poliţie, administraţia locală, unde
poate fi afişat într-un loc accesibil.
Art. 28 (1) Înscrierea în Tabloul mediatorilor se face pe baza unei cereri adresate
Consiliului, care poate fi fãcutã concomitent cu solicitarea de avizare
a formei de exercitare a profesiei sau ulterior pe cale separatã.
(2) Refuzul
inscrierii, al reinscrierii sau al mentinerii in Tabloul mediatorilor se
contesta la secretariatul consiliului. Decizia
consiliului poate fi contestata la Consiliul de mediere, in termen de 15 zile
de la data comunicarii răspunsului de la secretariat.
Capitolul al V-lea
Drepturile şi obligaţiile
mediatorilor
Art. 29 Mediatorii au următoarele drepturi:
a) să informeze publicul cu privire la exercitarea activităţii sale, cu
respectarea principiului confidenţialităţii şi regulilor de publicitate;
b) să fie remunerat pentru serviciile prestate cu onorariul convenit cu
părţile în contract şi să îi fie decontate cheltuielile ocazionate de mediere;
c) să aplice un model propriu de organizare a procedurii de mediere, cu
respectarea dispoziţiilor şi principiilor statuate înlege;
d) să refuze preluarea unui caz, având obligaţia de a îndruma părţile în
vederea alegerii unui alt mediator;
e) să beneficieze de inviolabilitatea sediului profesional, în condiţiile
legii;
f) să angajeze traducători, jurişti alt personal de specialitate, precum şi
personal administrativ necesar activităţii de mediere;
g) să-şi aleagă liber forma de exercitare a profesiei şi modificarea acesteia
potrivit reglementărilor din lege şi prezentul statut;
h) să se înscrie în asociaţii profesionale locale sau naţionale având drept
scop reprezentarea intereselor profesionale şi protejarea statutului lor şi să
adere la asociaţii internaţionale în condiţiile legii;
i) să participe şi să fie sprijiniţi de consiliu şi asociaţii în desfăşurarea
de activităţi de promovare a medierii şi serviciilor prestate de mediatori;
j) să fie informaţi şi a-şi spună părerea asupra activităţii desfăşurate de
Consiliul de mediere şi să facă propuneri pentru sporirea eficacităţii cu care
acesta lucrează;
k) să poata consulta baza de date, lucrările, publicaţiile şi materialele
documentare de care dispune Consiliul de mediere
l) să aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere ale corpului profesional
al profesiei;
m) să fie înscrişi în Tabloul
mediatorilor, publicat pe site şi în Monitorul Oficial al României, difuzat la
instituţiile de interes pentru mediere;
n) să utilizeze public calitatea de mediator şi de membru în organele de
conducere sau comisii de specialitate, în scopuri utile medierii şi corpului
profesional;
o) să beneficieze de recunoaşterea, sprijinul, susţinerea şi colaborarea autorităţilor
şi instituţiilor publice ori altor entităţi în exercitarea profesiei şi pentru
realizarea unui serviciu de mediere de calitate;
p) să participe la formele de pregătire profesională organizate de consiliu,
furnizori acreditaţi şi asociaţii pentru
perfecţionarea pregătirii lor;
q) să aleagă specializările sau domeniile în care consideră că îşi pot
exercita mai bine profesia şi să îşi recomande competenţele dobândite;
r) să beneficieze de apărarea integrităţii şi tratament nediscriminatoriu în
timpul cercetării reclamaţiilor ce-i privesc sau în procedura disciplinară;
s) să fie asistaţi sau reprezentaţi în condiţiile legii şi prezentului statut;
t) alte drepturi derivând din calitatea de mediator şi cetăţean.
Art 30 Mediatorii
au următoarele obligaţii:
a) să cunoască şi să respecte Constituţia şi legile ţării,
reglementările internaţionale în domeniul medierii, Statutul profesiei, Codul
de etică şi deontologie al mediatorului, hotărârile şi regulamentelor
consiliului;
b) să dea orice
explicaţii părţilor cu privire la activitatea de mediere, pentru ca acestea să
înţeleagă scopul, limitele şi efectele medierii, în special asupra raporturilor
ce constituie obiectul conflictului;
c) să asigure ca medierea
să se realizeze cu respectarea libertăţii, demnităţii şi a vieţii private a
părţilor;
d) să depună toate
diligenţele pentru ca părţile să ajungă la un acord reciproc convenabil,
într-un termen rezonabil, înţelegând că activitatea mediatorului este una de
diligenţe, nu de rezultat;
e) să refuze preluarea unui caz, dacă are cunoştinţă despre
orice împrejurare ce l-ar împiedica să fie neutru şi imparţial, precum şi în
cazul în care constată că drepturile în discuţie nu pot face obiectul medierii;
f) să conducă procesul de
mediere în mod nepărtinitor şi să asigure un permanent echilibru între părţi.
g) să păstreze confidenţialitatea informaţiilor de care ia
cunoştinţă în cursul activităţii sale de mediere, precum şi cu privire la
documentele întocmite sau care i-au fost predate de către părţi pe parcursul
medierii, chiar şi după încetarea funcţiei sale;
h) să respecte normele de deontologie şi să răspundă, cu
respectarea dispoziţiilor art. 32 din lege, cererilor formulate de autorităţile
judiciare;
i) să comunice Consiliului de mediere orice modificare a
condiţiilor care face necesară actualizarea menţiunilor din Tabloul
mediatorilor şi cazurile de nedemnitate sau incompatibilitate prevăzute de
lege;
j) să-şi îmbunătăţească permanent cunoştinţele teoretice şi
tehnicile de mediere, urmând în acest scop cursuri de formare continuă, în
condiţiile stabilite de Consiliul de mediere în standardul respectiv;
k) să restituie înscrisurile ce i-au fost încredinţate de
părţi pe parcursul procedurii de mediere;
l) mediatorul nu poate reprezenta sau asista vreuna dintre
părţi într-o procedură judiciară ori arbitrală având ca obiect conflictul mediat;
m) mediatorul nu poate fi audiat ca martor în legătură cu
faptele sau cu actele de care a luat cunoştinţă în cadrul procedurii de
mediere. În cauzele penale mediatorul poate fi audiat ca martor numai în cazul
în care are dezlegarea prealabilă, expresă şi scrisă a părţilor şi, dacă este
cazul, a celorlalte persoane interesate. În toate cazurile, după ce a fost
audiat ca martor, mediatorul nu mai poate desfăşura activitatea de mediere în
cauza respectivă;
n) să permită părţilor aflate în conflict să fie asistate de
avocat sau de alte persoane, în condiţiile stabilite de comun acord şi să fie
reprezentate de alte persoane, care pot face acte de dispoziţie, în condiţiile
legii;
o) să nu dezvăluie identitatea părţilor atunci când
solicită, cu acordul acestora, punctul de vedere al unui specialist din afara
biroului său;
p) să atragă atenţia celorlalte persoane care participă la
mediere asupra obligaţiei de păstrare a confidenţialităţii şi solicite semnarea
unui acord de confidenţialitate;
q) să aducă la cunoştinţa părţilor, dacă pe parcursul
medierii, apare o situaţie de natură să afecteze scopul acesteia afecteze
scopul acesteia, neutralitatea sau imparţialitatea mediatorului, urmând ca
părţilesă decidă asupra menţinerii sau
denunţării contractului de mediere;
r) să restituie onorariul, în parte, în condiţiile stabilite
prin contractul de mediere, atunci când decide să închidă procedura de mediere
înainte de finalizarea întrunul din modurile prevăzute de lege;
s) să respecte şi să
încurajeze dreptul părţilor de a lua orice decizie liberă şi în cunoştinţă de
cauză care să soluţioneze divergenţele dintre ele, fără a încerca să impună
părţilor o soluţie cu privire la conflictul mediat;
t) să se asigure că părţile au recurs la procedura de
mediere în mod voluntar, în cunoştinţă de cauză şi fără a fi constrânse. Fac
excepţie de la acest principiu situaţiile în care medierea este o procedură
obligatorie prevazută de legi speciale;
u) să nu înceapă procedura de mediere decât după încheierea
contractului de mediere, în formă scrisă şi cu conţinutul prevăzut în lege;
v) să apere interesele şi imaginea profesiei de mediator, să
contribuie la creşterea prestigiului acesteia şi în orice împrejurare /
activitate publică din afara profesiei, să nu aibe atitudini potrivnice medierii
ori să lezeze imaginea unui alt coleg mediator;
w) să se abţină, chiar în afara exercitării profesiei, de la
orice acţiuni contrare impartialităţii, independenţei şi onoarei profesiei,
susceptibile să aducă ştirbirea reputaţiei, demnităţii şi probităţii profesionale;
x) să contribuie la dezvoltarea şi întărirea profesiei şi
corpului profesional, la promovarea medierii şi îmbunătăţirea cadrului legal
specific;
y) să-şi îndeplinească cu responsabilitate şi corectitudine
atribuţiile pe timpul mandatului în organele de conducere ale corpului
profesional;
z) să se achite de alte obligaţii stabilite de organele în
drept.
Capitolul al VI-lea
Răspunderea disciplinară,
civilă, penală, materială
Art. 31 (1) Consiliul de mediere adoptă Codul de
etică şi deontologie profesională a mediatorilor, precum şi normele de
răspundere disciplinară a acestora în prezentul statut, cu consultarea corpului
profesional al mediatorilor.
(2)
Consiliul de
mediere ia măsuri pentru protecţia onoarei
şi a prestigiului profesiei, verificarea respectării legalităţii, a Codul de etică şi deontologie
profesională, a statutului profesiei, a
hotărârilor şi deciziilor obligatorii ale organelor de conducere ale corpului
profesional în
colaborare cu structurile judeţene ale acestuia şi aplică normele privind
răspunderea disciplinară a mediatorilor.
(3) Fapta săvârşită de mediator cu vinovăţie, prin care încalcă dispoziţiile actele
normative de la alin. (2), constituie abatere disciplinară şi se sancţionează
potrivit legii şi prezentului statut.
Art. 32 (1) Răspunderea disciplinară a mediatorului intervine pentru următoarele
abateri:
a) încălcarea
obligaţiei de confidenţialitate, imparţialitate şi neutralitate;
b) refuzul de a răspunde cererilor formulate de
autorităţile judiciare, în cazurile prevăzute de lege;
c) refuzul de a restitui înscrisurile încredinţate de
părţile aflate în conflict;
d) reprezentarea sau asistarea uneia dintre părţi într-o
procedură judiciară sau arbitrală având ca obiect conflictul supus medierii;
e) săvârşirea altor fapte care aduc atingere probităţii
profesionale:
e1) inducerea în eroare a părţilor asupra limitelor şi
efectelor medierii;
e2) acţiuni denigratoare, jignitoare, acuzaţii
neîntemeiate la adresa altor mediatori sau organelor de conducere a corpului
profesional;
e3) nerezolvarea repetată a solicitărilor îndreptăţite
ale mediatorilor sau cu depăşirea nejustificată a termenelor stabilite de către
membrii organelor de conducere a corpului profesional;
e4) încălcarea prevederilor legale referitoare la obligaţii,
incompatibilităţi, conflicte de interese şi interdicţii pentru mediatori;
e5) încălcarea regulilor privind publicitatea;
e6) comportarea necorespunzătoare în activitatea de
mediator sau societate dacă aduce atingere onoarei, reputaţiei, demnităţii, probităţii
profesionale a mediatorului sau prestigiului profesiei;
(2) Sancţiunile
disciplinare se aplică în raport cu gravitatea abaterii şi constau în:
a) observaţie scrisă;
b) amendă de la 50 lei (RON) la 500 lei (RON);
c) suspendarea din calitatea de mediator pe o durată de
la o lună la 6 luni;
d) încetarea calităţii de mediator.
(3) Amenda se aplică pentru numai faptele considerate abateri prevăzute în
lege.
(4) Limitele amenzii prevăzute la alin.
(2) lit. b) se actualizează periodic de către Consiliul de mediere, în funcţie
de rata inflaţiei, după consultarea corpului profesional al mediatorilor prin
organele desemnate.
Art. 33 (1) Acţiunea disciplinară poate fi exercitată în termen de cel mult un an de la
data săvârşirii abaterii.
(2) Orice persoană interesată poate
sesiza Consiliul de mediere, în scris şi sub semnătură, în legătură cu
săvârşirea unei abateri dintre cele prevăzute la art. 38 din lege şi art. 32(1)
din prezentul statut.
(3)
Cercetarea disciplinară reprezintă ansamblul activităţilor desfăşurate în
scopul stabilirii existenţei/inexistenţei abaterii disciplinare, cu privire la
aspectele care au fost sesizate sau despre care s-a luat la cunoştinţă în mod
direct, la cauzele şi împrejurările concrete în care acestea s-au produs.
(4)Cercetarea disciplinară
se efectuează cu respectarea principiului prezumţiei de nevinovăţie, principiul
garantării dreptului la apărare, principiul legalităţii, principiul celerităţii
şi principiul aflării adevărului.
(5)
Sesizările anonime nu se iau în considerare.
(6) Cercetarea
abaterii se efectuează în termen de cel mult 60 de zile de la data
înregistrării sesizării, de către o comisie de disciplină numită prin hotărâre
a Consiliului de mediere şi alcătuită dintr-un membru al Consiliului de mediere
şi 2 reprezentanţi ai mediatorilor, desemnaţi prin tragere la sorţi din Tabloul
mediatorilor. Membrii comisiei de disciplină trebuie să aibe minimum 2 ani
vechime în profesie şi să nu fie în relaţii de prietenie sau duşmănie evidente
cu mediatorul cercetat. Pentru motive întemeiate membrii comisiei de disciplină
se pot abţine ori li se poate cere recuzarea de către mediatorul cercetat.
(7)
Invitarea celui în cauză în vederea audierii este obligatorie. În caz de
neprezentare, se va încheia un proces-verbal semnat de membrii comisiei, din
care să reiasă faptul că mediatorul a fost invitat şi nu s-a prezentat la
termenul stabilit. Invitaţia va fi repetată o singură dată, iar mediatorul
poate cere amânarea în scris numai pentru motive întemeiate. Dacă mediatorul nu
se prezintă la invitaţia repetată, membrii comisiei vor finaliza dosarul în
lipsă.
Membrii
comisiei trebuie să respecte dispoziţiile legale, să fie imparţiali şi obiectivi, să nu întrebuinţeze cuvinte
ofensatoare sau să aducă atingere în orice fel demnităţii mediatorului
cercetat.
(8)
Mediatorul cercetat este îndreptăţit să ia cunoştinţă de conţinutul dosarului,
să ceară copii după documentele care-l privesc, să fie asistat de un apărător
ales dintre colegii mediatori sau avocaţi şi să îşi formuleze apărarea.
Art.
34 (1) Dosarul de cercetare cu propunere de sancţionare sau de neaplicare a
unei sancţiuni disciplinare se înaintează Consiliului de mediere.
(2)
Comisia permanentă analizează dosarul şi propunerea comisiei de cercetare şi
stabileşte sancţiunea care va fi aplicată, ce se comunică mediatorului în scris
pe loc sau în termen de 48 de ore la adresa indicată. Înainte de stabilirea
sancţiunii, mediatorul cercetat poate fi invitat la comisie pentru a fi
ascultat, poate aduce noi probe în apărarea sa. Dacă mediatorul este nemulţumit
de sancţiunea aplicată, poate adresa o contestaţie Consiliului de mediere, care
hotărăşte, în termen de 30 de zile, cu privire la răspunderea disciplinară a
mediatorului şi sancţiunea aplicată. Hotărârea de sancţionare este comunicată
în scris mediatorului la domiciliu, cu confirmare de primire.
(3)
Sancţiunile disciplinare se aplică luând în considerare, în principal,
următoarele elemente:
a)
activitatea desfăşurată anterior;
b)
caracterul şi gravitatea faptei comise;
c)
împrejurările în care abaterea disciplinară a fost săvârşită;
d)
cauzele şi consecinţele acesteia;
e)
gradul de vinovăţie;
f)
preocuparea pentru înlăturarea urmărilor faptei comise;
g)
conduita mediatorului în perioada cercetării disciplinare.
(4) Este interzisă
aplicarea mai multor sancţiuni disciplinare pentru aceeaşi abatere.
(5) Repetarea unei abateri disciplinare
constituie o circumstanţă agravantă, care va fi luată în considerare la
aplicarea sancţiunii.
Art. 35
(1) Hotărârea Consiliului de mediere de aplicare a sancţiunilor prevăzute
la art. 39 alin. (1) din lege poate fi atacată la instanţa de contencios
administrativ competentă, în termen de 15 zile de la comunicarea acesteia.
(2)
Acţiunea exercitată potrivit alin. (1) suspendă executarea hotărârii atacate.
(3)
Hotărârea de aplicare a amenzii prevăzute la art. 39 alin. (1) lit. b)
din lege rămasă definitivă, constituie titlu executoriu.
Neachitarea
acestei amenzi în termen de 30 de zile de la data rămânerii definitive a
hotărârii de sancţionare atrage de drept suspendarea din calitatea de mediator,
până la achitarea sumei.
Art. 36 (1) Răspunderea disciplinară a mediatorului nu
exclude răspunderea civilă, penală sau administrativă.
(2) Răspunderea
civilă a mediatorului poate fi angajată, în condiţiile legii civile, pentru
cauzarea de prejudicii, prin încălcarea obligaţiilor sale profesionale.
(3) Răspunderea
penală a mediatorului poate fi atrasă în condiţiile legii atunci când există
date asupra săvârşirii de către mediator în exercitarea atribuţiilor a unei
fapte prevăzute de legea penală. Pe durata urmăririi penale şi judecăţii
faptei, procedura disciplinară se suspendă, urmând să fie reluată dupa
soluţionarea cauzei. În cazul trimiterii în judecată, mediatorul este suspendat
din profesie până la soluţionarea cauzei.
Art.
37.(1) Sancţiunile prevăzute la art. 39 din lege
sunt radiate de drept după trecerea următoarelor termene:
a) observaţia scrisă – după 6 luni de la aplicare;
b) amenda – după 1 an de la aplicare;
c) suspendarea din calitatea de mediator – după 2 ani de
la aplicare.
(2) Dosarul de cercetare şi actele de sancţionare,
contestare şi judecată se păstrează la Consiliul de mediere timp de 5 ani, după
care rămân consemnate numai în fişa de evidenţă sancţiunea, rezultatul
contestaţiei şi radierea, iar documentele din dosar se procesează prin
reciclare.
(3)
Acţiunea de reclamare cu rea-credinţă de către un mediator a altui mediator
constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit legii şi
prezentului statut.
Capitolul al VII-lea
Pregatirea profesională a
mediatorilor
Secţiunea 1-a Reglementare
generală
Art. 38 (1) Formarea profesională a mediatorilor se asigură
prin cursuri de formare profesională organizate de către furnizorii de formare
şi de către instituţiile de învăţământ superior acreditate.
(2) Cursurile şi
programele de formare profesională a mediatorilor vor fi autorizate de către
Consiliul de mediere cu respectarea standardelor de formare profesională în
domeniu, elaborate de către acesta.
(3) Structura cursului de
formare profesională va fi întocmită conform prevederilor privind formarea
adulţilor.
(4) Consiliul de mediere
va emite documentele care atestă competenţa profesională a mediatorilor.
Art. 39
(1) Instituţiile şi celelalte persoane juridice care desfăşoară, conform
art. 9 din lege, programe de formare profesională a mediatorilor se înscriu de
către Consiliul de mediere pe o listă, care va fi pusă la dispoziţia celor
interesaţi la sediul său, al instanţelor judecătoreşti şi al autorităţilor
administraţiei publice locale, precum şi la sediul Ministerului Justiţiei şi pe
pagina de internet a acestuia.
(2)
Consiliul de mediere are dreptul să verifice modul de organizare şi desfăşurare
a cursurilor şi de aplicare a standardelor de formare iniţială şi continuă şi
poate solicita, dacă este cazul, retragerea autorizaţiei, potrivit standardelor
de formare în domeniul medierii şi procedurilor elaborate de către Consiliul de
mediere.
(3)
Retragerea autorizaţiei ori expirarea perioadei pentru care a fost acordată
atrage radierea de pe lista prevăzută la alin.(1).
(4)
Ambele tipuri de formare sunt asigurate de formatori autorizați
pentru pregătirea adulţilor și atestaţi de Consiliul de
Mediere, cu respectarea legislației în vigoare şi procedurii
emise de consiliu.
Art. 40 (1) Formarea profesională a mediatorilor are ca
principale obiective:
a) dobândirea de cunoştinţe teoretice în domeniul
conflictelor, al soluţionării alternative a disputelor şi în special al medierii;
b) dezvoltarea de abilităţi practice în mediere;
c) cunoaşterea cadrului de reglementare în domeniul
medierii;
d)
asigurarea accesului şi menţinerea în profesia de mediator.
(2)
Formarea profesională a mediatorilor se realizează pe baza unor programe de
formare iniţială şi continuă, întocmite pe baza criteriilor cuprinse în Standardul
de formare iniţială în domeniul medierii şi în Standardul de formare continuă,
elaborate de Consiliu.
(3)
Revizuirea programelor de formare este obligatorie în maximum 6 luni după publicarea
în Monitorul Oficial al României, Partea I, a unor modificări ale standardului
de formare.
(4)
Toate programele de formare a mediatorilor respectă principiile formării
adulţilor şi au o structurã care cuprinde maximum 30% pregătire teoretică şi minimum
70% pregătire practică.
Secţiunea
a 2-a Formarea inițială
Art. 41 (1) Formarea inițială este cea care asigură posibilitatea de a deveni
mediator, după absolvirea examenului de evaluare, în condițiile
stabilite de Consiliul de Mediere.
(2)
Standardul de formare iniţială în domeniul medierii stabileşte criteriile
minime pentru realizarea programelor în ceea ce priveşte:
a) structura pe arii tematice;
b) calificarea şi experienţa formatorilor;
c) durata minimă a cursurilor pentru fiecare
arie tematică, precum şi
d) condiţiile logistice minime ce trebuie
asigurate de furnizorul de formare sau instituţia de învăţământ superior pe
durata formării.
Secţiunea
a 3-a. Formarea continuă
Art. 42(1) Orice
mediator este obligat la formare profesională continuă, prin dispozițiile
legii și prezentului statut. În urma participării la formarea continuă în
modalităţile stabilite de consiliul de mediere, mediatorul va obține
puncte profesionale, potrivit punctajului acordat fiecărei activităţi prin
hotărâre a consiliului, cu ocazia avizării acesteia la solicitarea
furnizorului.
(2)
Mediatorul trebuie să acumuleze un număr mediu anual de minimum 20 de puncte prin
cursuri de perfecţionare sau specializare organizate de furnizori autorizaţi
de Consiliul de mediere, pentru dezvoltarea competenţelor profesionale necesare
exercitării profesiei de mediator.
(3)
Punctajul mediu anual la formare continuă se poate obţine și
prin participarea mediatorului ca auditor la conferințe,
seminarii, sesiuni informative, ateliere de lucru şi pentru participarea în calitate de lector la acestea, precum şi pentru
participarea mediatorului în calitate de realizator sau invitat la emisiuni
radio/tv cu tematica despre mediere de minimum jumătate de oră, pentru
redactarea de articole de specialitate publicate în reviste, ziare,
site-uri în domeniul medierii sau juridic, pentru cărți
publicate de către mediatori, la propunerea comisiei pentru formare
profesională.
care
Consiliul de mediere va acorda puncte profesionale.
Secţiunea
a 4-a Autorizarea furnizorilor de formare a mediatorilor
Art. 43 (1)
Formarea profesională a mediatorilor se realizează prin:
a) cursuri organizate de furnizori de formare autorizaţi
de Consiliu, conform Legii, cu modificările şi completările ulterioare;
b) programe postuniversitare de nivel master acreditate,
desfăşurate de instituţii de învăţământ superior, avizate în prealabil de
Consiliu.
(2) Programele de
formare în domeniul medierii, precum şi programele postuniversitare de nivel
master în domeniul medierii se întocmesc pe baza criteriilor cuprinse în
standardele de formare elaborate de Consiliu şi se avizează în prealabil de
către acesta.
(3) În
vederea autorizării, furnizorul de formare depune la Consiliu o cerere însoţită
de documentele solicitate conform procedurii de autorizare, în două exemplare,
între care cel puţin: a) certificatul de înregistrare fiscală - fotocopie; b)
programul de formare propus; c) lista formatorilor propuşi; d) curriculum vitae
al fiecărui formator, însoţit de fotocopii ale documentelor care atestă
pregătirea şi experienţa în conformitate cu criteriile stabilite de standardul
de formare în domeniul medierii; e) dovada că în obiectul de activitate este
inclusă formarea în domeniul medierii.
(4) În
termen de 45 de zile de la data la care a fost înregistratã, cererea de
autorizare a programului de formare, însoţitã de toate documentele solicitate
conform alin.(3), este analizatã de Comisia de formare profesională, care
formuleazã o propunere pe baza cãreia Consiliul adoptã o hotãrâre de aprobare
sau de respingere.
(5) Autorizaţia este
emisă de Consiliu în maximum 30 de zile de la data adoptării hotărârii de
aprobare a autorizării şi este valabilă maximum 4 ani de la data eliberării,
putând fi reînnoită, conform procedurii de reautorizare.
(6) Comunicarea
hotărârii Consiliului se face în scris, cu confirmarea primirii.
(7)
Un exemplar al documentelor depuse spre autorizare se returnează petentului,
iar pe fiecare pagină se înscrie menţiunea «Avizat de Consiliul de mediere,
astăzi.......».
(8)
Autorizaţia emisă de Consiliu pentru fiecare program de formare se eliberează
pe bază de semnătură reprezentantului legal sau unui împuternicit al acestuia,
după ce se face dovada achitării taxei de autorizare a programului de formare,
în cuantumul stabilit prin hotărâre a Consiliului.
(9)
Sub sancţiunea anulării autorizaţiei, furnizorul de formare este obligat să
anunţe Consiliul în maximum 15 zile cu privire la orice modificări ale datelor
înscrise în certificatul de înregistrare fiscală, orice modificare ulterioară
autorizării adusă în programul de formare şi în lista formatorilor propuşi
pentru derularea programului de formare.
(10)
Sub sancţiunea anulării autorizaţiei, furnizorul de formare are obligaţia să
solicite Consiliului aprobarea pentru prevăzut la art. 51 lit. b), prevăzută la
art. 51 lit. c).
Capitolul al VIII-lea
Sistemul relaţional al
profesiei de mediator
Secţiunea 1-a Relaţiile dintre
mediator şi părţi
Art. 44
(1) Drepturile si obligatiile mediatorului, ale părţilor şi altor persoane
care asistă părţile la mediere se nasc din prevederile legale aplicabile şi din
contractul de mediere, incheiat intre mediator si parti ori mandatarii
acestora. Forma si continutul general ale contractului sunt stabilite în anexa
la prezentul statut.
(2)
Medierea se bazează pe încrederea acordată mediatorului de către părţi ca
persoană specializată în a-i sprijini să identifice şi să adopte o soluţie de
rezolvare a conflictului acceptabilă, durabilă şi legală, prin folosirea
tehnicilor de comunicare şi negociere,
(3)
Mediatorul nu poate avea in aceeasi cauza calitatea de avocat sau mandatar al
uneia din partile aflate la mediere. Dispozitia se aplica si membrilor asociati
in formele de exercitare a profesiilor de avocat si de mediator. Mediatorul
care a fost chemat în calitate de martor într-un caz penal legat de conflictul
dedus medierii, nu mai poate să medieze acel caz.
Sectiunea a 2-a Relatiile
dintre mediator si autoritati
Art. 45 (1)
Mediatorul este obligat sa comunice in timp util instantelor şi organului
judiciar procesul verbal şi acordul de mediere, după caz, potrivit
reglementărilor legale.
(2) Mediatorul trebuie sa
raspunda cu promptitudine solicitarilor venite din partea autoritatilor cu
privire la procedura medierii si avantajele acesteia, participând la activitati
de promovare, dezbateri, informări publice.
Sectiunea a 3-a Relatiile
dintre mediatori
Art. 46
(1) Relatiile dintre mediatori sunt intemeiate pe incredere, respect si
sprijin reciproc si impun un comportament adecvat mentinerii onoarei,
demnităţii şi reputatiei profesionale, imaginii pozitive a profesiei şi
medierii.
(2)
In co-mediere, mediatorii isi impart sacinile in mod echitabil, se ajuta si
participa deopotriva la buna desfasurare a procedurii de mediere.
(3)
Mediatorul nu poate pretinde sau accepta
comisioane sau alte compensatii de la avocati/mediatori/terte persoane pentru
faptul ca a recomandat un mediator sau ca a trimis o parte la mediator.
(4)
Mediatorii sunt obligati sa isi exercite activitatea cu buna-credinta, in mod
onest, cu respectarea cerintelor concurentei loiale între mediatori.
(5)
Mediatorii trebuie să colaboreze între ei în cadrul formelor de exercitare a
profesiei, asociaţiei, corpului profesional pentru promovarea medierii şi
avantajelor acesteia, pentru perfecţionarea pregătirii profesionale, pentru
apărarea imaginii publice a profesiei, pentru relaţionare internaţională.
Sectiunea a 4-a Relatiile dintre
mediatori si avocati
Art. 47 (1)
In activitatea de informare si promovare a medierii, mediatorul va informa
partile despre dreptul acestora de a fi asistate pe intreaga durata a
procedurii de mediere şi eventual de afi reprezentate, de catre avocat.
(2)
Relatiile dintre mediatori si avocati sunt bazate pe incredere si
respectul reciproc si impun o colaborare
onesta necesara mentinerii reputatiei celor doua profesii liberale şi
satisfacerii intereselor părţilor care au apelat la ei.
(3)
In timpul sesiunii de mediere, mediatorul va acorda avocatului timpul necesar
pentru lamurirea partilor prezente cu privire la mediere si incheierea
acordului de mediere.
(4)
Mediatorul va furniza avocatului partii toate informatiile referitoare la
procedura de mediere a cazului in care acesta este angajat.
Capitolul al IX-lea
Organizarea
profesiei de mediator
...........................................................................................................................................................
NOTA:
Acest proiect a fost redactat în baza
art. V din Legea nr. 115/2012, pe baza propunerilor făcute de: Asociaţia
Mediatorilor Galaţi, Asociaţia Centrul de Mediere Neamţ, Asociaţia Centrul de Mediere Ploieşti şi
Camera Mediatorilor Iaşi, de către grupul de lucru constituit din mediatorii C.
Asofronie, V. Trifescu şi R. Chelariu.
Cuprinsul şi principalele prevederi au
fost dezbătute de participanţii la şedinţele comisiei consultative a corpului
profesional din 21.09.2012 de la Piatra Neamţ şi din 17.11.2012 de la Braşov.
Proiectul se înaintează Consiliului de
mediere în data de 23.11.2012 pentru analiză în şedinţa consilului din
24.11.2012 şi pentru publicarea pe site-ul www.cmediere.ro pentru o perioadă de
30 de zile.
Pentru Capitolul al IX-lea Organizarea
profesiei se aşteaptă propuneri de la asociaţii pana la data de 15.12.2012
pentru integrarea în forma finală.
OBSERVATII SI PROPUNERI
ASOCIATIA............................................................................
Ex.:
1. La Capitolul XXX, art.
... se inlocuieste ..... cu .......
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu